Jeep Gladiator avduking på L.A. Auto Show

Jeep Gladiator avduking på L.A. Auto Show

Jeep Gladiator

Jeep Gladiator

Jeep Gladiator

Jeep Gladiator

Jeep Gladiator

Jeep Gladiator

Jeep Gladiator

Jeep Gladiator

Jeep Gladiator

Jeep Gladiator

Jeep Gladiator

Jeep Gladiator

Mopar tilbehør for Jeep Gladiator

Mopar tilbehør for Jeep Gladiator

Mopar tilbehør for Jeep Gladiator

Mopar tilbehør for Jeep Gladiator

Mopar tilbehør for Jeep Gladiator

Mopar tilbehør for Jeep Gladiator

Mopar tilbehør for Jeep Gladiator

Mopar tilbehør for Jeep Gladiator

Mopar tilbehør for Jeep Gladiator

Mopar tilbehør for Jeep Gladiator

Jeep med plan

Det er visstnok mange som har lengtet etter den. Og nå kom Jeep endelig med produktet. En Wrangler med plan.

Publisert Sist oppdatert

Det er 30 år siden sist, sier de som kan telle. Riktignok har Jeep antydet at noe var på vei – det er vel åtte år siden de ertet opp kundene med å vise en konsept-truck, men først nå er den blitt virkelig.

Den debuterte på Los Angeles-utstillingen, og til nettets store overraskelse skulle den ikke hete Scrambler.

I de siste månedene da ryktet om den nye bilen begynte å bli ganske hotte og spionbilder florerte på nettet, ble det nesten vedtatt av alle deltakerne at navnet var Scrambler, akkurat som den som forsvant for 30 år siden.

Men nå forklarer Jeep at de ikke syns den gamle Scrambler var nok truck, den var egentlig bare en litt forlenget Wrangler CJ-7, mens den nye er en truck som er designet som en truck. Med egen ramme, egen bakhjulsopphengning og eget plan og hytte.

Så derfor ble navnet Gladiator.

Tro ikke at det er et historieløst navn. Gladiator er vel det som har levd lengst, sammenhengende, i Jeep-historien og prydet en ren truck fra 1962 og nesten helt til 1990.

Jeep designerne var veldig klare på hva de skulle lage.

– Vi kjenner våre kunder, forteller Timothy Kuniskis, sjef for Jeep Nord Amerika. – De skal ha luft – derfor må tak og dører kunne tas av. Men de skal ha fire dører, skikkelige dører. Og de skal selvfølgelig ha alt man forbinder med sju-slat grillen. Men det virkelig betydningsfulle var planet.

– Dette skal ikke være noen arbeidstruck, dette er en livsstiltruck. Og vi visste at derfor måtte vi bygge et plan som var bredt nok til å ta en ATV og dypt nok til å ta to dirt bikes, fortsetter Kuniskis.

Og hvorfor har det tatt mer enn 30 år før de kom med et slikt produkt igjen – nå som det ser ut som om hele verden vil ha denne?

– Alle, kanskje spesielt dere, sier Kuniskis til motorjournalistene, – ønsker seg biler som er kule og unike. Stasjonsvogner med manuell girkasse for eksempel. Men slike selger vi kanskje 16 av. For et stort selskap som FCA må vi lage en business case, og nå som vi ser at dette er et segment som eksploderer er vi klare.

I USA har Toyota Tacoma vært nesten alene i dette segmentet, men nå – med bl.a. Ford Ranger og en ny en fra GM – regner man med 500.000 slike hvert år om en ganske kort stund.

Den nye bilen ser nok kanskje ut som en Wrangler, men har runde lykter, er heftigere rundt hjulåpningene og beholder soft- eller hard-tops som kan fjernes, og dører som lett skrus av. Interiøret er nesten identisk, men rammen er unik.

Den er nesten 80 cm lengre enn den du finner på den lange Wrangleren, og akselavstanden er en halv meter lengre. Akkurat som på Wrangler er det stive Dana 44 aksler foran og bak, men den bak har et helt annet oppheng.

Motorutvalget er 3,6-liters V6 bensin, enten med seks trinns manuell eller åtte trinns automat på 285 hester.

Det finnes også en diesel-firer i dag på 181 hester, men snart vil det komme en ny versjon av den gamle EcoDiesel som sto i Ram. Tre liter, V6 og 260 hester og dønn solide 600 Nm – nesten dobbelt så mye som bensinmotoren.

Dette gir maks. nyttelast på 725 kg – hvilket ikke riktig er det høyeste i klassen, men en tilhengervekt på 3,5 tonn er klasse-rekord.

Det er flere forskjellige trimnivåer, og listen over alternativer er enorm.

Bredere aksler for eksempel, alt som skal til hvis du vil oppgradere til 35-tommers hjul, kortere giring, elektronisk lås på diffene, og samtidig har Mopar vært innom og allerede produsert en enorm katalog ekstrautstyr.

Det er jo åpenbart halve moroa med Jeep. Man kjøper underlaget og så bygger man resten selv – ved hjelp av et solid utvalg fabrikkdeler.

Winch montert på stålfangere som virkelig tåler å bli brukt som fundament. Dører med det typiske rør-designet kommer. Veltebøyler. Og helt ned på smarte surre- og oppbevaringsmuligheter til grafikk som du selv kan klistre på karosseriet.

Jeep sier at de regner med at Mopar vil ha 300 deler klare når bilen kommer i salg. Men når det er har de ikke presisert (2. kvartal 2019?) og heller ikke et ord om til hvilken pris.

Powered by Labrador CMS