Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap
Rinspeed Microsnap

Rinspeed downsizer

Det er et år siden Rinspeed fortalte hva de skulle vise oss på årets CES. Da er med andre ord tiden inne for at vi skal få et glimt av hva som kommer på neste års.

Publisert Sist oppdatert

Snap het fantasien til Frank M. Rinderknecht – mannen bak Rinspeed – forrige gang. Den debuterte på Consumer Elektronikk-messen i januar.

Las Vegas er etter hvert blitt den store arenaen hans, men han er alltid så snill at han tar skapningen med til bilutstillingen i Genève for at vi andre også kan dykke ned i han spennende tankegang.

Det han forteller at han skal gjøre nå, er å ta Snap-konseptet fra tidligere i år, krympe det og laste opp med enda mer teknologi.

Oppskriften er som før et skateboard med alle mobilitetsevnene om bord. På toppen av den legger man en kabin som passer til formålet. Varebil, plan, kompakt taxi, komfortabel to-seter. Bare fantasien setter grenser.

Nå har de også bygget en robotstasjon som bytter moduler etter en kjapp forhåndsbestilling.

Et drive-by-wire system gjør at kjøretøyet kan betjenes fra hvilken som helst plass om bord, men hele opplegget er konstruert med 5G-basert autonomi i bakholdet.

Bilen har også fått et elektronisk nummerskilt og lykter som har lært seg så mange signaler at de skal kunne kommunisere med alle omkring, fotgjengere, syklister og andre motoriserte trafikanter.

Innvendig er det belysning som er tilpasset stemningen der inne. Vinduene kan også dimmes (for ekstra het stemning?)

Her er det snakk om forholdsvis enkel elektronikk, et 48 Volts batteri/motor system er bygget inn i plattformen. Og når – eller hvis – plattformen blir «brukt opp» kan materialene enkelt gjenbrukes.

Det hele er på omtrent Renault Twizy mål, så den setter helt ny standard i kvadratmeter per person.

Helt ny standard i innvendig infotainment også. 49 tommer måler den store LED-skjermen i bilen. Den fyller absolutt hele bredden.

Den 7. januar skal den ha premiere på CES. Men også denne gangen er vi lovet at den skal opptre på Genève-utstillingen også.

Powered by Labrador CMS