Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS
Fakta
Skoda Kodiaq RS
Fakta

Skodas sporty SUV

Det nærmer seg norsk lansering av Skodas første SUV med RS-betegnelse. Et fargerikt innslag på SUV-paletten.

Publisert Sist oppdatert

Nå har vi jo etter hvert blitt vant med at Skoda bruker RS-betegnelsen på flere modeller. Det startet vel med Octavia RS kombi med bensinmotor, men etter hvert har vi fått både stasjonsvogner og dieselbiler med logoen som benyttes på Skodas mest sporty modeller.

Betegnelsen har også vært benyttet på lillebror Fabia, men aldri på en SUV – før nå.

Så har jo heller ikke Skoda en særlig lang historikk med hensyn til SUV-er. Yeti ble første gang presentert i 2009 og var eneste SUV-modell fra den tsjekkiske produsenten til den nylig fikk følge av Kodiaq og Karoq. Og ytterligere en modell forventes i løpet av 2019.

Diesel punch
Skoda har valgt å legge sin hittil kraftigste dieselmotor med 240 hestekrefter og et dreiemoment på 500 Nm under panseret på Kodiaq RS.

En rundetid på 9 minutter og 29,84 sekunder rundt Nordsløyfa for en 7-seters SUV antyder at det ikke bare er motoren som er sterk – her er det også tatt grep rundt chassiset for å få frem de mest sportslige egenskapene for en SUV.

Dieselmotor er normalt ikke noe man forbinder med sportslig lydbilde, men Skoda-ingeniørene har tatt grep – Kodiaq RS er utstyrt med dynamisk lydforsterking. Om det betyr at lyden kommer fra stereoanlegget eller eksosrøret er ikke spesifisert.

Sporty og anvendelig
Blant standardutstyret i Kodiaq RS inngår selvsagt firehjulsdrift og mulighet for syv seter i tillegg til 20-tommers felger, full LED belysning, adaptivt chassis og progressiv styring.

Interiøret er også RS-inspirert og inkluderer sportsseter i skinn og Alcantara, med karbondetaljer, diamantmønster med røde kontrastsømmer og RS-logo brodert i seteryggene.

Bilen er godt utstyrt for det meste, fra storinnkjøp og familieutflukt, til sporty bruk både på og utenfor veien. SUV-en er ifølge Skoda sporty og behagelig å kjøre på veien, takket være den kraftige motoren og de sportslige kjøreegenskapene.

Det romslige bagasjerommet gjør det enkelt å håndtere både flyttelass og sportsutstyr for den aktive familien. Her får du med andre ord i pose og sekk – kjøreglede og sportslige egenskaper.

Norsk lansering er planlagt i mars, så endelige spesifikasjoner og priser er neppe langt unna.

Powered by Labrador CMS