-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Lade-hjelp
Det er jo et veldig logisk forslag Volkswagen kommer med her. Portable Powerboxer for å sikre lade-infrastrukturen i storbyer.
Det blir jo stadig vanligere å kalle fremtidens biler for mobiltelefoner på hjul. Da er det innlysende at man også bruker telefonblikket når man ser på kraftforsyningen.
Det er ikke få telefonbrukere som har en liten Powerbox i reserve for å kunne fylle opp når man er et stykke unna veggen sin.
Elbiler er like avhengige av en plugg som mobiltelefonen. Og bekymringen for mange er jo at en treg utbygging av ladeinfrastrukturen vil begrense elbilsalget. Særlig i bysentra kan det bli mye graving og mas for å få opp mange nok ladeplasser.
Denne Volkswagen-løsningen fjerner noen av de umiddelbare ulempene. De tenker seg en rekke store Poweboxer som lades sentralt og som så kan distribueres rundt i byen der et par biler av gangen kan fylle seg opp.
Slik VW viser den, har den en kapasitet på 360 kWh, og kan lade med inntil 100 kW. Her er det en rekke kontaktmuligheter, du skal kunne lade alt fra hurtigladekrevende biler til el-sykler med hull-i-veggen plugg.
Teoretisk vil en slik blokk kunne lade inntil 15 elbiler før den selv må lades. Den kan selvfølgelig kobles rett på nettet, men da kunne man jo like godt ha en fast stasjon der. Så oppskriften er at den fjernes og kjøres til en ladesentral, mens en annen settes på plass.
VW ser for seg mengder av disse i forbindelse med store arrangementer, eller at de kobles opp mot egne solcellepaneler eller at de får en vindmølle på toppen.
Hele poenget er at de er fulle av strøm – og transportable.
I løpet av 2019 skal VW har de første demonstrasjonseksemplarene på plass hjemme i Wolfsburg.
Hvis de grønne sjefene i Oslo også syns dette er en god idé, kan de kanskje forslå at disse lekre boksene også kombineres med et toalett. Da ville jo grønne Oslo virkelig bli en foregangs-by, elbil-ladeplass med forbrenningsdass.