ORA R1
ORA R1
ORA R1
ORA R1
ORA R1
ORA R1
ORA R1

Mini-el med 350 km

Batterielektrisk mini-bil pleier å bety mini-rekkevidde. Når kinesiske Great Wall nå viser en bil på trehundreogfemti cm lengde, med like lang rekkevidde i kilometer, begynner det å bli spennende.

Publisert Sist oppdatert

R1 heter denne nye, ganske snacksy, småbilen. Den kommer fra Great Wall som her har lansert et nytt modellnavn: ORA.

Bokstavene står for Open, Reliable og Alternative – og i mine ører er det omtrent like corny som at BYD betyr Build Your Dreams, men jeg skal vel ikke krangle med verdens største bilmarked.

Ikke skal jeg vel egentlig krangle med Great Wall heller. Sist jeg for alvor var borti dem var på Frankfurt-utstillingen i 2017 – den gang med en konsept-SUV som jeg mener å huske at jeg ikke var bare negativ til.

Dessuten ble også den presentert under et nytt og selvstendig modellnavn: WEY – som ikke betydde noe annet enn at det var etternavnet til sjefen selv.

Denne nye minien blir presentert som en helt ny generasjon elbiler. Med mange gode grunner. Lav vekt (selv om de ikke sier hvor lav) og kompakte mål: 3495 x 1660 x 1560 millimeter. Det hele bygget på en dedikert batteriplattform med en 35 kW motor.

Mye for pengene
På tross av at det hevdes den er verdens billigste, er den stapp full av moderne elektronikk. Fjerndiagnose, for eksempel, fjernkontroll av alle funksjoner inkl. klima og aircondition (!), fjernkontrollerte dørlåser (bildeling) og den kan bestille time for lading.

Kjørelys (er ikke en selvfølge i Kina, men denne har det), elektrisk parkeringsbrems, stabilitetsprogram, bakkeholder, seks kollisjonsputer og smart Front View tilhører også utstyrspakken.

Og alt dette for 8.700 til 11.300 amerikanske dollar omregnet, selv om det vel er store sjanser for at denne blir kun for Kina.

Ekspansivt
Glemte jeg å nevne at bilen er så smart at den vekkes til live bare ved at du sier «Hello ORA»?

Viktigere er det at R1 betegnelsen ganske riktig betyr at det også vil bli en R2. Den skal komme i 3. kvartal sier ORA, som lover at det skal komme fire elbiler til i løpet av neste år.

De skal åpne i 72 kinesiske byer før R1 er i skikkelig produksjon litt senere i dette kvartalet. Og planen er 300 forhandlere før året er omme.

I Kina kommer det vel ti nye elbiler i uken omtrent – denne er en av de mer interessante. Ikke minst fordi den ser så bra ut at man kunne ha Honda mistenkt for å ha designet den.

Men vi skal nok ikke holde pusten i påvente av at vi skal få kjøpt den for under 100.000 kroner her hjemme.

Powered by Labrador CMS