BMW 7-serie
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW 7-serie
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW 7-serie
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW 7-serie
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW 7-serie
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW 7-serie
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW 7-serie
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW 7-serie
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW 7-serie
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW 7-serie
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW 7-serie
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW 7-serie
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW 7-serie
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW 7-serie
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW 7-serie
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW 7-serie
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW 7-serie
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW 7-serie
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW 7-serie
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW 7-serie
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW 7-serie
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW 7-serie
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW 7-serie
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW 7-serie
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW 7-serie
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW 7-serie
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW 7-serie
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW 7-serie
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW 7-serie
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW 7-serie
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW 7-serie
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW 7-serie
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW 7-serie
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW 7-serie
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW 7-serie
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW 7-serie
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW 7-serie
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW 7-serie
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW 7-serie
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW 7-serie presentasjon i Shanghai

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie

BMW 7-serie oppgraderes

BMW har i dag presentert en oppgradert utgave av sin luksuriøse 7-serie. Lokasjonen for arrangementet var nok overraskende for enkelte.

Publisert Sist oppdatert

Mens verdens bilindustri er samlet i Detroit valgte nemlig BMW å legge presentasjonen av sin nye 7-serie til Shanghai.

Det er langt fra noe tilfeldig valg, 44 prosent av alle nye 7-ere gikk til kinesiske kunder i 2018 – hele 24.500 biler, og en stor del av disse var nok den lange utgaven.

Under et arrangement hvor i tillegg til en ansiktsløftet 7-serie ble presentert, benytte BMW også anledningen til å vise sine øvrige nyheter på luksusfronten, 7-seteren X7 (og en nye X5) samt den nye 8-serien som så langt er vist i to karosseriformer.

Styreformann Harald Krüger understreket den viktige strategiske betydning Kina har for BMW. Verdens største bilmarked sto for en firedel av BMW og Minis globale salg i 2018 med totalt 639.953 biler, en økning på 7,7 % fra foregående år.

På øverste hylle
Men tilbake til 7-serien som får sin første og sannsynligvis eneste facelift siden generasjon seks kom på markedet i 2016.

Tradisjonelt er det 7-serie og S-Klasse som slåss om hegemoniet i dette segmentet, andre aktører må normalt spille statistens rolle.

Skjønt i 2018 fikk BMW tøff konkurranse fra Lexus som ifølge OFV registrerte 13 stk. LS 500h, bare én mindre enn BMW kunne telle opp av 7-eren. Begge ble imidlertid grundig slått av Mercedes som kunne innkassere 44 S-Klasse salg.

Går vi til 2017 så bildet ganske annerledes ut. Riktig nok vant Mercedes kampen dette året også, med 58 biler, men BMW lå bare 7 bak, og Lexus står oppført med null, de hadde nemlig ikke fått sin avgifts-gunstige limo den gangen.

Den oppgraderte 7-serien kommer som tidligere i to lengder, en standardutgave på 5,12 meter og en lang utgave, med L i betegnelsen, som strekker seg 5,26 meter. De ekstra 14 centimeterne kommer primært baksetepassasjerene til gode.

Ny kosmetikk
De største synlige endringene på den oppgraderte BMW 7-serien er først og fremst på den skjerpede eksteriørdesignen. Fronten er løftet med hele 50 mm og panseret har fått mer skulpturelle linjer.

Den klassiske nyregrillen er blitt markant større, samtidig som frontlysene har blitt smalere. Dette er designtrekk som vi kjenner igjen fra nye BMW X7.

Sett bakfra, kjennetegnes den oppgraderte BMW 7-serien av de smale tredimensjonale baklyktene. Under kromlisten på bagasjeromsluken, strekker deler av baklyset seg over hele bilens bredde.

Oppgradert interiør
Interiøret kjennetegnes av den generøse romfølelsen og eksklusive materialer av ypperste kvalitet. BMW har gjort mye for å gjøre innerommet så stille som mulig, blant annet gjennom ekstra isolasjonen i hjulbuene og tykkere glass i sidevinduene.

Den mest synlige forskjellen er det oppgraderte instrumentpanelet med BMW Live Cockpit Professional med digital instrumentering og betjening. Med det, så oppgraderes også førerassistentsystemene til samme nivå som i nye BMW X5 og BMW X7.

Oppgraderte motorer
Nye, oppgraderte BMW 7-serie lanseres med en rekke motorer. Toppmodellen er kraftpakken M760Li xDrive med en 6,6 liters V12 bensinmotor som yter 585 hk, med et dreiemoment på 850 Nm.

Herlig at BMW fortsatt tilfredsstiller nisjen som vil ha V12, det er det ikke mange andre produsenter som gjør.

Mest interessant for Norge er utvilsomt de nye plug-in hybridene 745e iPerformance og 745Le xDrive iPerformance. Førstnevnte i standard lengde med bakhjulsdrift mens Le-utgaven er lang med firehjulsdrift.

Disse modellene er utstyr med en rekkesekser som alene yter 286 hk. Koblet sammen med elmotoren som yter 83 kW/113 hk gir det en samlet effekt på 394 hk og et dreiemoment på 600 Nm.

Det nye batteriet på 12 kWt er 30 prosent større enn det som satt i forgjengeren. Med det, så økes også den elektriske rekkevidden betraktelig.

For BMW 745e iPerformance er den elektriske rekkevidden på opptil 58 km, målt etter den gjeldende NEDCcorr-metoden. Toppfart på ren elektrisk kraft er 140 km/t.

De nye, oppgraderte BMW 7-serie-modellene lanseres i Norge i andre kvartal 2019. De norske prisene vil være klare om kort tid. Da vil også BMW-forhandlerne åpne for bestilling.

Modellutvalg:

Modell:

Motortype:

Effekt:

Dreie-
moment:

Aks.
0-100 km/t:

BMW M760Li xDrive:

Bensin, V12

585 hk

850 Nm

3,8 sek

BMW 750i xDrive

Bensin, V8

530 hk

750 Nm

4,0 sek

BMW 745Le xDrive

Bensin plug-in hybrid, rekkesekser

394 hk

600 Nm

5,1 sek

BMW 745e

Bensin plug-in hybrid, rekkesekser

394 hk

600 Nm

5,2 sek

BMW 750d xDrive

Diesel, rekkesekser

400 hk

760 Nm

4,6 sek

BMW 740d xDrive

Diesel, rekkesekser

320 hk

680 Nm

5,3 sek

BMW 730d xDrive

Diesel, rekkesekser

265 hk

620 Nm

5,8 sek

Powered by Labrador CMS