100-år med Citroën
100-år med Citroën
100-år med Citroën
100-år med Citroën
100-år med Citroën
100-år med Citroën
100-år med Citroën
100-år med Citroën
100-år med Citroën
100-år med Citroën
100-år med Citroën
100-år med Citroën
100-år med Citroën

Citroën feirer sine første hundre

2019 markerer at Citroën har overlevd – mot alle odds til tider – de første hundre år. Det skal feires, og ikke særlig beskjedent. Her er det planer for alle 12 månedene.

Publisert Sist oppdatert

Noen er oppe og går over hele året, det er forskjellige nettkampanjer som det virtuelle museet eller en egen innsats med accessoirer og modellbiler.

Men noen er rene arrangementer til begrensede tider, der det hele starter med lansering av spesielle Origins-utgaver av dagens modeller.

C3, C4 Cactus og C4 Spacetourer er de som vises nå, C1 og C3 Aircross kommer i annet kvartal.

Egentlig er vel starten på den ikke-kommersielle delen av festlighetene satt til åpningen av Retromobile – den store klassisk-utstillingen.

Den åpner i Paris 6. februar, varer uken ut, og på 1200 kvadratmeter skal de blant annet vise 30 biler, fra den spede start til dagens konsept- og rallybiler.

Du får for øvrig hele retromobile her https://www.retromobile.com/ og i neste utgave av BIL.

Så kommer vi til mars. Da er det Genève-utstilling, og til den har de lovet oss en skikkelig 100-årsjubileumskonseptbil. Det vil si – bil? – de snakker om Citroëns syn på midler til urban mobilitet, så vi kan kanskje frykte det verste?

I april setter de i gang sitt Rent&Smile program der de i en kort periode leier ut historiske biler. Det blir en egen Web-plattform der man bestiller bil.

Og så kommer det en bok jeg virkelig gleder meg til. Citroën har vært pioner på mye. Ikke minst reklame og kommunikasjon. En svær bok skal dra oss gjennom 100 år av den delen av historien.

I mai blir det igjen premiere på en ny konseptbil – og de kaller det ikke bil denne gangen heller, men presiserer at det blir noe ultrakomfortbelt. Den avdukingen skal skje i Paris.

(artikkelen fortsetter)

Samtidig vil det bli lansert en rekke nye filmer på sosiale media. Fra generasjon til generasjon er samletittelen, og skal selvfølgelig dreie seg om passion pour Citroën.

I juni får vi en Street Burst Day der de foreløpig ikke vil fortelle hvor, bare at det blir et arrangement der 100 biler skal stilles ut på en gate i Paris.

Juli åpner med Citroën Stories, der man samler Citroën-historier via sosiale media, og så reiser en journalist rundt til syv land og samle inn de beste av disse historiene.

Denne sommermåneden blir også den der citroënister fra hele verdens skal samles. Man venter 11.000 mennesker med 5.000 biler og det hele skal skje på det mytiske, gamle hemmelige prøveområdet der 2 CV gikk gjennom hele sin førkrigsutvikling. Ferté-Vidame heter området.

Og så har vi august med The world inspired by Citroën. En fotoutstilling i et av de store museene i Paris, Monnaie de Paris, der vi skal få servert mer enn 1000 fotografier som ikke har vært offentliggjort før.

Og fremdeles er det ting på programmet – men det er vel ikke helt bestemt ennå.

Secret og Secret står det i hvert fall på oktober og desember.

Den som venter får se.

Powered by Labrador CMS