Renault Clio
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Clio
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Clio
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Clio
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Clio
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Clio
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Clio
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Clio
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Clio
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Clio
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Clio
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Clio
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Clio
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Clio
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Clio
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Clio
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Clio
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Clio
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Clio
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Clio
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Clio
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Clio
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Clio
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Clio
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Ny Renault Clio

Ny Renault Clio

Ny Renault Clio

Ny Renault Clio

Ny Renault Clio

Ny Renault Clio

Ny Renault Clio

Ny Renault Clio

Ny Renault Clio

Ny Renault Clio

Ny Renault Clio

Ny Renault Clio

Ny Renault Clio

Ny Renault Clio

Ny Renault Clio

Ny Renault Clio

Ny Renault Clio

Ny Renault Clio

Ny Renault Clio

Ny Renault Clio

Ny Renault Clio

Ny Renault Clio

Ny Renault Clio

Ny Renault Clio

Ny Renault Clio

Ny Renault Clio

Ny Renault Clio

Ny Renault Clio

Ny Renault Clio

Ny Renault Clio

Ny Renault Clio

Ny Renault Clio

Ny Renault Clio

Ny Renault Clio

Ny Renault Clio

Ny Renault Clio

Ny Renault Clio

Ny Renault Clio

Ny Renault Clio

Ny Renault Clio

Ny Renault Clio

Ny Renault Clio

Ny Renault Clio

Renault viser i dag de første eksteriørbildene av femte generasjon Clio. Den skal debutere på Genève-utstillingen i mars.

Publisert Sist oppdatert

Det lå egentlig i kortene – da Renault slapp de første bildene av Clio i går, så fokuserte de ene og alene på interiøret. Det er nemlig der de store endringene kommer ved dette generasjonsskiftet.

I dag kommer eksteriørbildene, og du skal kjenne modellen rimelig godt for å se forskjellen fra den som nå henvises til de evige jaktmarker. Det er jo det som ofte skjer når man fornyer volumselgere som denne – man tukler ikke for mye med utseendet.

Men vi tror på Renault når de hevder at femte generasjon Clio er helt ny. Vel vil vi kjenne igjen motorer og girkasser som benyttes i andre modeller fra Alliansen, og sikkert en og annen detalj.

Den nye CMF-B plattformen Clio er bygget på kommer til å ligge under en lang rekke produkter med Renault-, Nissan- og Mitsubishi-logo på i årene fremover.

Renault skal tilby 12 elektrifiserte modeller innen 2022 – Clio blir den første av disse med sin E-Tech hybridteknologi. Foreløpig har vi ingen detaljer, men det dreier seg nok i første omgang om en mild hybrid.

Samme år skal samtlige Renault-modeller være oppkoblede, det er nye Clio via sitt moderne infotainment-system.

15 modeller med autonome egenskaper skal være på plass i 2022, da snakker vi selvsagt ikke om helt selvkjørende biler, men at de får assistentsystemer som ledd i overgangen. Også her er Clio godt utrustet.

Siden vi skrev om de viktigste interiør-nyhetene i går, og vi fortsatt ikke har fått noen detaljer om drivlinjer, så deler vi de få tekniske detaljene som foreløpig er kjent.

Som at nye Clio har end lengde på 4,048 meter, er 1,798 m bred og rager 1,440 m over bakken. Det betyr at den er 14 mm kortere og 30 mm lavere enn bilen den erstatter, men ifølge Renault er den likevel mer rommelig takket være den nye plattformen den er basert på.

Bagasjerommet har en kapasitet 391liter, en økning på 26 liter, og faktisk 11 liter mer enn Golf i klassen over tilbyr.

En annen detalj Renault deler er at hovedlysene blir 100 % LED, selv på de rimeligste modellene. Det er langt fra vanlig i småbilsegmentet.

Powered by Labrador CMS