Swind E Mini Classic

Swind E Mini Classic

Swind E Mini Classic

Swind E Mini Classic

Swind E Mini Classic

Swind E Mini Classic

Swind E Mini Classic

Swind E Mini Classic

Swind E Mini Classic

Swind E Mini Classic

Swind E Mini Classic

Swind E Mini Classic

Swind E Mini Classic

Swind E Mini Classic

Swind E Mini Classic

Swind E Mini Classic

Swind E Mini Classic

Swind E Mini Classic

Swind E Mini Classic

Swind E Mini Classic

Swind EB-01

Swind EB-01

Swind EB-01

Swind EB-01

Swind EB-01

Swind EB-01

Swind EB-01

Swind EB-01

Swind EB-01

Swind EB-01

Swind EB-01

Swind EB-01

Swind EB-01

Swind EB-01

Swind EB-01

Swind EB-01

Swind EB-01

Swind EB-01

Swind EB-01

Swind EB-01

Swind EB-01

Swind EB-01

Mini (originalen) på strøm

At BMW skal bygge batterielektriske Minier er vel ingen bombe. Men en original-Mini på strøm høres ganske muntert ut.

Publisert Sist oppdatert

Den opprinnelige, 60 år gamle Minien til Alec Issigonis, er jo egentlig en praktisk bybil.

Selv om den utviklet seg til noe helt annet, til jorden-rundt bil, eller til en rallyKJEMPE av dimensjoner, var den kvikke oppførselen og de minimale målene selve uroppskriften på storbyramp.

Men siden flere og flere storbyer stenger den type rampete biler ute, biler som slipper ut litt gass, er det jo bare logisk å gjøre bilen elektrisk slik at den igjen kan praktisere sin fremkommelighet i de små storbygatene.

Og tro ikke at dette nødvendigvis betyr forsimpling av et ikon.

Bare det at tyngdepunktet, som opprinnelig virket som det lå en meter under gatenivå, nå er senket med enda 44 mm, gjør at jeg virkelig begynner å glede meg til å hive den rundt hushjørner.

Swindon Powertrain heter en engelsk bedrift som henter inn brukbare Minier, hiver ut motor og gir, nullstiller hele skallet (og vel så det, her er det uendeligheter med muligheter for finish inne og ute, og for ekstrautstyr) og så legger de sin egen batteripakke og drivanlegg oppi.

Dessuten har de bygget et helt, eget varme- / ventilasjonssystem og – noe som gjør den enda mer ideell som shoppingbil – siden de har hevet bensintanken på dynga er bagasjerommet nå på ufattelige 200 liter.

Alle som har sittet inne i en slik bil vet at interiør-volumet er enda mer ufattelig med tanke på at det holdes innenfor 305 x 141 x 135 cm.

Det er også imponerende at fremdeles er vekten så lav som 720 kg, og verken svingdiameter på 8,6 meter eller den underlige kjørestillingen er endret.

Her er Mini Cooper E

Med et 24 kWh batteri som lades fra vanlig støpsel (fire timer til full) har du en rekkevidde på 200 km, sier Swindon. Da skal du nok ikke teste null til hundre på 9,2 altfor mange ganger. Men du har altså 80 kw (110 hk) å leke deg med.

Og ellers en liste med alt du kanskje ønsker deg, og ganske mye mer.

Nå møtte jeg bilen på London Classic Show, og uansett hvor mye jeg gledet meg til å prøve det lave tyngdepunktet var det ikke uten videre å ta bilen ut av utstillingshallen og kjøre en tur.

Men sykkelen derimot.

Jeg har syklet elektrisk før. Komfortabelt, i den grad to sykkelhjul kan være komfortable.

Men gøyalt?

Ikke akkurat.

Nå vet jeg ikke hvor mye deres sykkel veier, for folkene bak denne Minien har også bygget en elsykkel, men det kjentes ikke mye ut. Jeg vet derimot hvor mye 15 kW er.

Det tilsvarer omtrent det dobbelte av det jeg har i Twizyen – og jeg syns den er kjapp nok i byen med sine 400 kg pluss fører.

Jeg går ut fra at det er et eller annet jeg ikke vet. At denne sykkelgreia er fullstendig ulovlig, eller at det skal registreres med skilt eller at du trenger et spesielt kamikaze-sertifikat eller noe.

Men snakk om gateramp – her tror jeg el-Minien også kommer til kort.

Forresten, mens EB-01 som den heter (Ettore Bugatti?? På en sykkel???) koster den nette sum av 15.000 pund, starter Minien på £ 79.000 – og derfra er himmelen grensen.

Men mens de faktisk regner med å få solgt en del av disse hyper-offroad-syklene fortalte sjefen selv, Raphael Caillé, at Minien skal de bare bygge i 100 eksemplarer.

Den skal forbli eksklusiv.

Powered by Labrador CMS