BMW i Genève
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Genève
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Genève
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Genève
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Genève
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Genève
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Genève
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Genève
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Genève
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Genève
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Genève
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Genève
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Genève
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Genève
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Genève
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Genève
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Genève
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Genève
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Genève
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Genève
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Genève
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Genève
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Genève
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Genève
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Genève
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Genève
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Genève
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Genève
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Genève
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Genève
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Genève
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Genève
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Genève
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Genève
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Genève
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Genève
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Genève
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Genève
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Genève
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Genève
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Genève
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Genève
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW i Genève
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW plug-in hybrider

BMW plug-in hybrider

BMW plug-in hybrider

BMW plug-in hybrider

BMW plug-in hybrider

BMW plug-in hybrider

BMW plug-in hybrider

BMW plug-in hybrider

BMW plug-in hybrider

BMW plug-in hybrider

BMW plug-in hybrider

BMW plug-in hybrider

BMW plug-in hybrider

BMW plug-in hybrider

BMW plug-in hybrider

BMW plug-in hybrider

BMW plug-in hybrider

BMW elektrifiserer over hele linjen

BMW benytter Genève-utstillingen til å presentere sitt store utvalg av plug-in hybrider. Her er noe for enhver smak.

Publisert Sist oppdatert

BMW var tidlig ute med ladbare hybrider på flere av sine modeller. Ifølge importøren ruller det allerede over 11.000 ladbare BMW-er på norske skilter. Nå øker de både utvalg og elektrisk rekkevidde.

– I 2018 var hver tredje bil vi leverte en ladbar hybrid. I 2019 fortsetter BMW med å elektrifisere modellporteføljen med både nye modeller og vesentlige oppgraderinger av eksisterende modeller. De nye modellene kommer med lengre elektrisk rekkevidde og stadig mer raffinerte egenskaper, og vil dermed treffe svært godt i det norske markedet, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Vi har allerede omtalt flere av nykommerne, som X5 45e xDrive, 745Le xDrive og 330e sedan. Men i Genève står ytterligere tre modeller – X3 30e xDrive, 530e xDrive og 225xe utstilt.

SUV-suksess
Den ladbare SUV-en X5 må utvilsomt regnes som en suksess. Over 3200 slike er ifølge importøren solgt de siste årene.

Da den nye generasjonen X5 kom på markedet i fjor høst, ble det tidlig kjent at den også skulle tilbys som ladbar hybrid. Nå vises BMW X5 45e xDrive frem for publikum for første gang.

Under panseret sitter en TwinTurbo-rekkesekser på 3 liter som yter 286 hk, med et dreiemoment på 450 Nm. Den elektriske motoren leverer alene 112 hk med 265 Nm dreiemoment.

Samlet effekt fra de to motorene er 394 hk, med maks dreiemoment på 600 Nm. Batteriet har en kapasitet på 18,4 kWh og den elektriske rekkevidden er opp til 80 km.

Vær oppmerksom på at BMW ikke oppgir rekkevidde etter den nye WLTP målemetoden, men etter NEDCcorr/NEDC2.0-norm. I praksis betyr det at tallene blir lavere etter WLTP-standarden

Den elektriske motoren besørger en toppfart på 140 km/t, mens toppfarten økes til 235 km/t ved full effekt på begge motorene. Akselerasjonen fra 0-100 km/t gjøres unna på 5,6 sekunder.

Selv når den elektriske motoren alene sørger for fremdriften, er firehjulsdriften i funksjon.

Bilen lanseres etter sommeren, men norske forhandlere er blant de første i verden som allerede har åpnet for salg av en egen lanseringsmodell med et svært utvidet utstyrsnivå.

Nytt tilskudd i X3-familien
For første gang kommer også BMW X3 nå som ladbar hybrid. Den elektriske motoren jobber sammen med en firesylindret bensinmotor som gir en samlet effekt på 252 hk, og som kan «boostes» midlertidig med ytterligere 30 kW/41 hk fra den elektriske motoren.

Firehjulsdriften er aktiv selv når bilen kjøres alene på den elektriske motoren, og den elektriske rekkevidden er på opptil 50 km etter den tidligere nevnte NEDCcorr-standarden.

Modellen lanseres mot slutten av 2019, og flere detaljer gjøres derfor kjent senere.

Ladbar luksus
BMW 7-serie ble lansert som ladbar hybrid i 2016. Den gangen med en firesylindret bensinmotor i samspill med en elektrisk motor.

Samtidig med oppgraderingene av alle de øvrige 7-serie-modellene i 2019, får også de ladbare hybridene 745e og 745Le xDrive vesentlige oppgraderinger.

Under panseret på disse modellene finner man nå en rekkesekser bensinmotor med 286 hk. Koblet sammen med elmotoren, som yter 83 kW/113 hk, gir det en samlet effekt på 394 hk og et dreiemoment på 600 Nm.

Det nye batteriet på 12kWh er 30 prosent større enn tidligere, noe som øker den elektriske rekkevidden betraktelig.

For BMW 745e er den elektriske rekkevidden opptil 58 km. For den lange, firehjulsdrevne versjonen, BMW 745Le xDrive, oppgis maksimal elektrisk rekkevidde til 54 km. Toppfart på ren elektrisk kraft er 140 km/t.

Norske BMW-forhandlere åpnet for bestilling i januar og de første nye ladbare BMW 7-serie-hybridene kommer til landet til våren.

Ladbar femmer med to- og firehjulsdrift
Siste generasjon 5-serie ble lansert i 2017 og plug-in hybriden 530e ble raskt en svært populær modell i Norge. Nå oppgraderes modellen med både større batteri og firehjulsdrift.

Takket være ny batteripakke med høyere energitetthet er det mulig å øke batterikapasiteten uten å endre den fysiske størrelsen på batteriet.

Med den økte kapasiteten øker også den elektriske rekkevidden med mer enn 30 %. BMW 530e kan nå kjøre opp til 64 km på den elektriske motoren alene. For den nye versjon med firehjulsdrift, BMW 530e xDrive, er den elektriske rekkevidden oppgitt til 57 km.

Norske forhandlere vil åpne for bestilling i løpet av våren og begge versjonene lanseres til sommeren.

Ny 3-serie plug-in
Den helt nye generasjonen av 3-serie sedan lanseres i Norge i disse dager. Til sommeren kommer den ladbare hybriden BMW 330e – med siste generasjon BMW eDrive-teknologi og en elektrisk rekkevidde på opptil 60 km.

Det betyr en økning på rundt 30 prosent rekkevidde sammenlignet med forrige generasjon.

Den elektriske motoren jobber sammen med en firesylindret bensinmotor på 252 hk. BMW 330e sedan tar deg til 100 km/t på rundt seks sekunder og har en totaleffekt på 292 hk når det nye XtraBoost-moduset aktiveres.

Helt nye BMW 330e lanseres til sommeren, men allerede nå kan norske kunder bestille bilen som en egen «First Edition» til en fordelaktig pris.

Økt rekkevidde for 2-serien
I 2016 rullet de første eksemplarene av BMW 225xe Active Tourer ut på norske veier. Som en av de første plug-in hybridene med firehjulsdrift ble den raskt en populær modell her til lands. Over 5.600 eksemplarer er ifølge importøren så langt levert i Norge.

Nå oppgraderes snart den populære modellen. Batteriet på 7,7 kWh erstattes av et batteri på 9,7 kWh, noe som øker den elektriske rekkevidden med mer enn 25 % til 47 km.

Nye BMW 225xe lanseres til sommeren. Norske BMW-forhandlere vil åpne for bestilling i løpet av våren.

Mer elektrisk i vente
Innen utgangen av 2020 skal 10 nye eller oppgraderte elektrifiserte modeller med fjerde generasjon batteri-teknologi være lansert.

Og i 2025 har BMW Group utvidet den ladbare porteføljen til minst 25 elektrifiserte modeller på markedet, hvorav minst 12 av dem er helelektriske.

Følgende nye helelektriske modeller er foreløpig kjent fra BMW:

BMW iX3:
Den helelektriske utgaven av BMW X3 lanseres i 2020. Det betyr også at BMW X3 blir den første BMW-modellen som kan leveres enten med bensin- eller dieselmotor, som ladbar hybrid eller som helelektrisk.

BMW iX3 blir den første modellen med femte generasjon batteri-teknologi, med en elektrisk rekkevidde på over 400 km (WLTP) og en ladekapasitet på 150 kW. BMW iX3 blir produsert i Kina.

BMW i4:
BMW i4 lanseres i 2021 og er en firedørs Gran Coupé. Med en elektrisk rekkevidde på over 600 km, (WLTP) toppfart på over 200 km/t og akselerasjon fra 0-100 km/t på 4,0 sekunder, blir dette en modell for elektrisk langkjøring. BMW i4 blir produsert i München, Tyskland.

BMW iNEXT:
BMW iNEXT lanseres i 2021. Den store SUV-en får en elektrisk rekkevidde på over 600 km (WLTP) og egner seg dermed også for elektrisk langkjøring.

Modellen vil kunne tilby autonom kjøring (nivå 3) på motorveier og får minimum 150 kW ladekapasitet. BMW iNEXT blir produsert i Dingolfing, Tyskland.

Powered by Labrador CMS