SsangYong Korando
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
SsangYong Korando
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
SsangYong Korando
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
SsangYong Korando
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
SsangYong Korando
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
SsangYong Korando
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
SsangYong Korando
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
SsangYong Korando
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
SsangYong Korando
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
SsangYong Korando
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
SsangYong Korando
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
SsangYong Korando
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
SsangYong Korando
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
SsangYong Korando
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
SsangYong Korando
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
SsangYong Korando
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
SsangYong Korando
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
SsangYong Korando
Foto: Produsent
SsangYong Korando
Foto: Produsent
SsangYong Korando
Foto: Produsent
SsangYong Korando
Foto: Produsent
SsangYong Korando
Foto: Produsent
SsangYong Korando
Foto: Produsent
SsangYong Korando
Foto: Produsent
SsangYong Korando
Foto: Produsent

Splitter ny Korando

SsangYong lanserer ny Korando som skal inn i det kanskje mest konkurranseutsatte SUV-segmentet. Men neste år kan den få et viktig fortrinn.

Publisert Sist oppdatert

Jeg måtte tilbake til 2014 for å finne den siste nye Korandoen på registreringsstatistikken fra OFV, og året før kom det 23 stykker av dem. Ingen volumselger med andre ord.

Men det håper selvsagt importøren endrer seg når de får en ny, moderne modell i porteføljen. Det skjer om noen måneder, og bilen har sin verdensdebut i Genève.

Designen er nedarvet fra SIV-2 Concept som ble vist i Genève i 2016 med klare likhetstrekk til Tivoli.

Det skremmer nok ingen fra å ta bilen nærmere i øyesyn.

Korando er definert som en SUV i C-segmentet, og der er det mye å velge mellom og vanskelig å skille seg ut.

Bilen måler 441 x 183 x 167,5 cm over en akselavstand på 265 cm. Bagasjerommet har en kapasitet på 551 liter med alle setene i bruk.

Dermed er den en del kortere enn volumselgere som Mitsubishi Outlander og Toyota RAV4, men ganske lik f.eks. Kia Sportage i format.

SsangYong skryter av bedre takhøyde og bakseteplass enn konkurrentene, og et «tvers gjennom høyteknologisk og eksklusivt preg.»

Vi loves avansert infotainment og moderne sikkerhetsutstyr som skal gjøre Korando til en av de tryggeste bilene i segmentet.

Her får du blant annet automatisk nødbrems (AEB) basert på kamera og radar, filskift-assistent, adaptiv cruise og fjernlysassistent.

Den har også blindsonevarsler, filskiftvarsler og varsel om kryssende trafikk under rygging, med aktivering av brems om ikke føreren reagerer.

Ved premieren tilbys Korando med to alternative motorer, en 1,5-liters turbo bensinmotor og en 1,6-liters dieselbrenner.

Bensinvarianten byr 163 hk og har et maksimalt dreiemoment på 280 Newtonmeter i området 1500-4500 omdreininger. For dieselmotoren er det 136 hk og 324 Nm ved 1500 omdreininger som gjelder. Begge kan kombineres med 6-trinns manuell eller ditto automatkasse.

Og så for dere som er opptatt av tilhengervekt – utgaven med bensinmotor og automat kan trekke hele to tonn. For de øvrige kombinasjonene gjelder 1,5 tonn.

Importøren lover «en velutstyrt bil med funksjoner de fleste andre merker har som ekstrautstyr,» og at den får konkurransedyktige priser ved lanseringen som finner sted i løpet av sommeren.

Så en spesiell norsk hilsen til slutt: Korando kommer som elbil i «nær fremtid». I dette tilfellet betyr det om cirka et år. Foreløpig har vi ingen detaljer rundt denne, så vi får bare smøre oss med tålmodighet.

Powered by Labrador CMS