-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Ny plattform og ny Sonata
Hyundai viser i dag frem neste generasjons plattform. Den danner blant annet grunnlag for nye Sonata som nå debuterer i Korea før den skal lanseres i en rekke andre markeder.
Forbedret sikkerhet, effektivitet, designbredde og kjøreegenskaper – det er ifølge Hyundai blant fordelene som ligger i den nye plattformen som kommer i flere versjoner – blant annet en som er dedikert for elbiler.
Dramatisk forbedrede kollisjonsegenskaper er også et resultat av den nye plattformen, selv om Hyundai har scoret høyt på dette området tidligere også. Men kravene strammes jo inn for hvert eneste år, så det er viktig å henge med på utviklingen.
Første bil som bygges på den nye plattformen er en splitter ny Sonata, 2020-utgaven, som skal i salg på hjemmebane fra denne måneden. Vi fikk jo en forsmak på den nye designretningen gjennom Le Fil Rouge på fjorårets Genève-utstilling.
Og den ser jo riktig så lekker ut basert på disse første bildene. Jeg tviler likevel på om den norske importøren finner plass til Sonata i sitt program – med den fokus det er på elbiler og ladbare hybrider her til lands.
Av 1698 nye Hyundai registrert hittil i år er ifølge OFV 1583 rene elbiler. Pluss på 41 ladbare hybrider og 10 hydrogenbiler, så skjønner du at Hyundai har en drivlinjemiks som gjør konkurrentene grønne av misunnelse.
Den nye plattformen introduseres i tre dedikerte versjoner – en for fossile og hybride drivlinjer, en for hydrogenelektriske biler og en tredje for batteridrevne elbiler.
Det er naturlig nok sistnevnte som skaper mest interesse hos den norske importøren, og allerede i 2020 skal den danne grunnlag for en helt ny modell. Ganske imponerende når vi vet at Hyundai allerede har to populære elbiler gjennom Ioniq EV og Kona Electric.
– Dette er en svært spennende plattform, som vil gi våre kunder enda bedre biler enn før, sier Produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai Motor Norway.
– Bedre kjøreegenskaper, høyere effektivitet og kraftig forbedret sikkerhet er elementer som vil bidra til å gjøre våre produkter enda mer attraktive. Vi er naturligvis ekstra spente på nullutslippsbilene som dukker opp på ny plattform de kommende årene, og gleder oss til å se hva som kommer allerede neste år.
Aner vi konturene av, eller snarere fundamentet til, nye kø-generatorer fra Hyundai og Kia?