Mitsubishi Engelberg Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mitsubishi Engelberg Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mitsubishi Engelberg Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mitsubishi Engelberg Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mitsubishi Engelberg Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mitsubishi Engelberg Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mitsubishi Engelberg Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mitsubishi Engelberg Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mitsubishi Engelberg Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mitsubishi Engelberg Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mitsubishi Engelberg Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mitsubishi Engelberg Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mitsubishi Engelberg Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mitsubishi Engelberg Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mitsubishi Engelberg Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mitsubishi Engelberg Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mitsubishi Engelberg Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mitsubishi Engelberg Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mitsubishi Engelberg Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mitsubishi Engelberg Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mitsubishi Engelberg Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mitsubishi Engelberg Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mitsubishi Engelberg Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mitsubishi Engelberg Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mitsubishi Engelberg Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mitsubishi Engelberg Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mitsubishi i Genève
Foto: Jon Winding-Søensen
Mitsubishi i Genève
Foto: Jon Winding-Søensen
Mitsubishi i Genève
Foto: Jon Winding-Søensen
Mitsubishi i Genève
Foto: Jon Winding-Søensen
Mitsubishi i Genève
Foto: Jon Winding-Søensen
Mitsubishi i Genève
Foto: Jon Winding-Søensen
Mitsubishi i Genève
Foto: Jon Winding-Søensen
Mitsubishi i Genève
Foto: Jon Winding-Søensen
Mitsubishi i Genève
Foto: Jon Winding-Søensen
Mitsubishi i Genève
Foto: Jon Winding-Søensen
Mitsubishi i Genève
Foto: Jon Winding-Søensen
Mitsubishi i Genève
Foto: Jon Winding-Søensen
Mitsubishi i Genève
Foto: Jon Winding-Søensen
Mitsubishi i Genève
Foto: Jon Winding-Søensen
Mitsubishi i Genève
Foto: Jon Winding-Søensen
Mitsubishi i Genève
Foto: Jon Winding-Søensen
Mitsubishi i Genève
Foto: Jon Winding-Søensen
Mitsubishi i Genève
Foto: Jon Winding-Søensen
Mitsubishi i Genève
Foto: Jon Winding-Søensen
Mitsubishi i Genève
Foto: Jon Winding-Søensen
Mitsubishi i Genève
Foto: Jon Winding-Søensen
Mitsubishi i Genève
Foto: Jon Winding-Søensen
Mitsubishi i Genève
Foto: Jon Winding-Søensen

Mitsubishi møter Sveits

Går det an å kalle en ganske spennende konseptbil for Engelberg? Åpenbart er det helt i orden hvis presentasjonen skjer i Sveits. Det syns i hvert fall Mitsubishi.

Publisert

Engelberg er, som du kanskje vet, et skisted, omtrent så midt inni Sveits som det går an å komme. Og spesielt kjent for (symbol, symbol) frikjøring og puddersnø.

Men navnet er også en forsmak på Mitsubishis neste Outlander, og den er spesielt interessant, fordi det er den første derfra som er bygget på en nye Alliance-plattform, felles for Renault, Nissan og Mitsubishi.

Det blir mye kjent Mitsubishi-oppskrift her. En plug-in-løsning der de påstår at el-rekkevidden skal være mint 70 kilometer etter WLTP.

2,4-liters motoren finner du i en serie-hybrid konfigurasjon slik at motoren fungerer som en generator.

Totalt 700 km rekkevidde for dem som lurer på hvor langt de kan komme uten en kaffepause. En motor i hver ende, og batteripakken er på 20 kWh.

En liten nyhet i hybridsammenhengen deres er Dendo Drive House – et system som lar bilen generere strøm for heimen hvis det skulle bli nødvendig – eller hvis topp-strømpris skulle gjøre den løsningen billigere et par timer.

Solceller i tillegg gjør at bilen (eller huset) kan lades den veien.

Firehjulsdrift selvfølgelig, konseptbilen er friluftsorientert hele veien.

Til det spesielle Engelberg-utstyret hører en enorm skiboks der lokkene kan fjernstyres.

Innvendig er også alt gjort klart til en Engelberg-ekspedisjon. Greie gummimatter, lett-å-holde-ren interiørstoffer og masse steder hvor man kan oppbevare utstyr.

Også instrumentavdelingen er ren og uten plunder, med høy SUV-type setehøyde (for alle syv) og en lav sikthøyde over dashbordet for virkelig å vise at denne skal kunne kjøres med god utsikt også i oppoverbakker.

Men det blir allikevel en kontrast mellom tøff og myk inni, med perforert skinn og andre materialer som er slike du bare MÅ ta på.

Utenpå er det noe av det samme. Skarpe linjer og store flater kombinert med myke kurver.

Mitsubishis designsjef, tyskutdannede Tsunehiro Kunimoto, pleier å fortelle at han splitter Mitsubishis designspråk i to retninger:

På den ene siden biler som ser ut som muskuløse, gjennomtrente idretts-stjerner som man vet er raske selv når de er helt i ro.

På den andre siden kraftige, harmoniske fasonger som ser ut som de står for en støyt.

Ingen særlig tvil, Engelberg ser mer ut som en rugbyspiller enn en friidretts-stjerne.

Men bortsett fra den voldsomme fronten. Den var ikke spesielt vellykket – ikke engang som en konsept-attraksjon. Den må tones ned ellers ødelegger den alt det andre fine i dette karosseriet.

En engelsk venn minnet om at Outlander var svært populær hos engelske jordeiere når de skulle ut og foreta seg et eller annet med friluft. «Men hvis de ikke gjør noe med den fronten», sa han, «vil den skremme hestene i ti grevskap bortover».

PS!

Powered by Labrador CMS