DR i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
DR i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
DR i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
DR i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
DR i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
DR i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
DR i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
DR3 EV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
DR3 EV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
DR3 EV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
DR3 EV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
DR3 EV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
DR3 EV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
DR3 EV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
DR3 EV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
DR3 EV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
DR3 EV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
DR3 EV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
DR3 EV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
DR3 EV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink

ItaloKina inn i Europa

Ikke bare har italiensk-kinesiske DR overlevd i mer enn 10 år, nå skal de inn i resten av Europa også, og har med seg en spennende batterielektrisk bil på reisen.

Publisert Sist oppdatert

Egentlig trodde jeg vel ikke jeg skulle se dem igjen, første gang jeg møtte DR for nesten ti år siden.

Oppskriften låt sprø: importere kinesiske småbiler av tvilsom kvalitet, la dem gjennomgå en sjekk, sette eget navn på dem og selge dem.

Men dette har altså Massimo di Risio klart, og i år var han på plass i Genève med et utvalg som kanskje kan være av interesse.

Bilene kommer fra Chery og JAC og blir sluttmontert på en håndverksaktig bedrift i Sør-Italia, 5-6 mil østenfor Napoli.

Det er ikke snakk om store tall – rundt 1.500 biler i fjor, men nå går de ut og leter aktivt etter forhandlere både i Spania og Tyskland (der tidligere Daihatsu-forhandlere er målgruppen).

– Dessuten har vi snakket med Norge, ble jeg fortalt da jeg sto og så på den batterielektriske utgaven av DR3.

Den skal være klar i slutten av 2019, med 122 hk, et batteri på 53,3 kWh og en påstått rekkevidde på 400 km. 150 km/t er det også snakk om.

I vanlig form er den utstyrt med en 1,5-liters bensinmotor – og måler 417 cm. Denne kompakte SUV-en koster 15.000 euro.

Hva batteriversjonen av DR3 skulle komme på, hadde de foreløpig ingen idé om, «men i Norge vil den kunne konkurrere».

Bilen er i prinsippet Chery’s Tiggo 3X, en 2017-konstruksjon som ble batterielektrisk for ikke så lenge siden.

I tillegg selger de DR4, et nummer større med 435 cm og 1,6 liter. 17.000 euro. Og på toppen DR 6 – 451 cm, samme motor som DR3, og 20.000 euro. Alle SUV-er. Og så er det en DR5 Evo på gang – kanskje litt i Subaru Forester-familien.

Powered by Labrador CMS