-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Essen fullførte med stil
Så er en ny utgave av Techno Classica gjennomført. Med mer enn 190.000 tilskuere og 2700 biler er det verdens største entusiastbil-messe.
Retromobile er kanskje mer fornem, Torino og Bologna og de italienske er vanvittig mye morsommere, men Essen er utvilsomt den største.
Sikkert også fordi den er så neppå jorda. Der kan du vasse i Ferrarier til seks-sifrede euro-beløp, men rett rundt hjørnet finner du en litt sliten Kadett til et par tusen.
Se vårt gigantiske bildegalleri fra Tecno Classica
132.000 besøkende kom det til Retromobile i år i løpet av fem dager – en ny rekord faktisk.
På like mange dager i Essen klarte de å få unna mer enn 190.000 – heldigvis er arealet der større enn i Paris.
Man kunne hilse på 1250 utstillere, mer enn 200 klubber viste seg frem sammen med rundt 20 bilprodusenter som gjerne vil fortelle at de har røtter, du kunne ta på 2.700 biler og hente hjelp til omtrent enhver restaureringsoppgave som helst. Til og med reproduksjon av elektroniske nøkler.
Essen har alltid solet seg i høy omsetning – innpå 50 % av bilene har som regel blitt solgt, forteller arrangørene. Ikke minst de store utendørs områdene hjelper godt til der.
Nick Aaldering, proff selger av biler i de høyere prisklasser, kunne fortelle at ni av de 30 bilene han hadde på utstillingen allerede var solgt lørdag ettermiddag – alle for sekssifret beløp.
På en annen stand var det kommet opp salgsskilt på den gamle Horchen til Ola Borge (tredje gang den er solgt på de siste fire år! Heldigvis har ingen forsøkt å «restaurere» den).
Nå gikk den for 700.000 euro – omtrent sluttsummen da den ble solgt på auksjon på Retromobile i fjor.
Auksjonene – det var to av dem i år – gikk også så det suste. Hos Sothebys ble 197 av de totalt 229 bilene solt for til sammen 18,7 millioner euro. En norsk RUF-Porsche fra 1996 hjalp godt til der. Den fikk for 230.000 euro – rett på estimatet.
Men det er også en hyggelig ting med Techno Classica. Du kan være fullstendig uinteressert i penger eller verdier, og allikevel kose deg når du rusler rundt der.
Tyskerne er nøkterne, og det var ikke mange av de typiske vognatryne-snobbene å se på utstillingen i år. En stasjonsvogn på en Opel Diplomat (en slik har du aldri sett før) samlet like stor oppmerksomhet som et enestående håndbanket karosseri på en gammel Maserati.
Neste års datoer er 25.-29. mars.