Alcraft GT
Alcraft GT
Alcraft GT
Alcraft GT
Alcraft GT
Alcraft GT
Alcraft GT
Alcraft GT
Alcraft GT
Alcraft GT
Alcraft GT
Alcraft GT
Alcraft GT
Alcraft GT
Alcraft GT
Alcraft GT

Elbil med Morgan-gener

For en gangs skyld, når vi presenterer en ny elbildrøm fra et start-up-selskap, er den verken kinesisk eller overdrevent Super. Men engelsk og ganske kjapp allikevel.

Publisert Sist oppdatert

Den har en litt underlig bakgrunn denne Alcraft GT – som den blir kalt.

En batterielektrisk stasjonsvogn, eller skal vi heller si en shooting brake, og bak prosjektet står en herre med etablert suksess i næringslivet som heter David Alcraft.

Den første han gikk til var Charles Morgan.

Han hadde vært sjef for den tradisjonsrike bilprodusenten, men fikk sparken av sin egen familie i 2012. Nå er det fred, han er med i et eget familieråd som sitter i bakgrunnen og bestyrer selskapets fremtid, selv etter at italienere har kjøpt opp de fleste aksjene der.

Til det nye eventyret fikk han med seg Christopher Macgowan som hadde vært sjef for SMMT – takorganisasjonen for britisk bilindustri, og Mark Carbery som hadde hatt solide jobber både hos Toyota og Michelin.

Sammen satte de i gang med en elbilplan, og fikk tidligere Morgan-designer Matthew Humphries til å tegne en ganske lekker 2+2 seter med 500 liters bagasjerom og med hele skallet i karbonfiber.

Spesifikasjonene forteller om firehjulsdrift med tre motorer. Til sammen er det snakk om 600 hk og 1140 Nm og en vekt på ganske magre (alt er relativt) 1700 kg. 3,5 sekunder tar det å nå de første 100.

Hele drivlinjen er konstruert av en nabobedrift på Silverstone – der de holder til. Delta Motorsport har drevet med elbiler før de, men det siste de ble kjent for var noen mikroturbin-konstruksjoner til bruk som rekkeviddeforlenger.

Det skal være mulig å bygge en slik inn i Alcraften også, hvis man ikke kan nøye seg med batteri-rekkevidden som sies å være på nesten 500 km.

Hva som skjer videre er det en stund siden det ble sagt noe om. Men de har nettopp rekruttert en tidligere sjef for Prodrive (tenk Petter Solberg) og de har tidligere sagt at de håper å komme i gang med småskala produksjon i løpet av 2019.

Vi får vente og se.

Powered by Labrador CMS