-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Tysklands eldste på gata
Sist jeg så denne 1894 Benzen, sto den i en glassmonter på et museum og var umulig å fotografere med mindre du var fotograf. Hvor den er akkurat nå, er umulig å si. Kanskje på vei til melkebutikken?
Det er det utmerkete museet PS.Speicher i Einbeck – ideelt å stikke innom når man er på vei hjem fra bilutstillingen i Genève eller Frankfurt – som har tørket støvet av en av sine store attraksjoner.
Biler fra 1800-tallet, godt bevart og i god teknisk stand er ikke hver dag.
Denne hadde de da for sikkerhets skyld gjemt inne i et stort glass-skap, du kunne med andre ord ikke ta på den en gang, bare beundre den gjennom en del sjenerende reflekser.
Men nå kan du møte den på gata.
Museet smurte den litt og putret den ut. Tilfeldigvis dukket det opp en politibil som overså at det ikke vare noen prøveskilt på gang, og dermed ble gamle Victoria eskortert til det lokale verkstedet til Christoph Kroschke GmbH – det er der man gjør PKK i Einbeck.
De hadde tidligere fått oversendt alle tekniske og andre relevante data slik at de hadde kunnet forberede seg på hvilke lovmessige krav som måtte oppfylles av den gamle damen.
Den føyk igjennom uten en anmerkning og fikk det praktfulle registreringsskiltet: EIN-PS 10H.
Det stemmer riktignok ikke helt, for denne bunnsolide Benz-konstruksjonen leverte faktisk 6 PS fra sin nesten 3 liter store, ensylindrede motor. Benz var aldri kjent for hysteriske turtall, her nøyde han seg med 700 omdreininger.
Modellen (eller karosseriformen) heter Victoria Vis-a-vis, og i denne formen ble den bygget fra 1893 til 1900.
Akkurat denne er produksjonsnummer 99 og ble registrert første gang i juli 1894.
Bilen er veldig godt dokumentert. Den ble kjøpt av en fabrikkeier som het Alexander Gütemann, og hans sjåfør hentet den på Mannheimfabrikken til Benz og kjørte den hjem den 18. juli 1894.
I 11 år gjorde bilen solid tjeneste før den ble avløst av en annen Benz. Da ble motoren brukt til å trekke maskineri på gården til Gütemann, som imidlertid forsto den historiske verdien, restaurerte den og deltok i en hyllestparade for Carl Benz i 1933.
Familien behold klenodiet i fire generasjoner før museums-sjefen Karl-Heinz Rehkopf og han like ivrige frue, Gabriele, hentet bilen til sin samling i 2008.
Etter det har den gjort unna to London Brighton og hentet en klasseseier på Pebble Beach, så den har da vært i bruk, men det er først nå den har fått gatelovlige skilter igjen – den eldste i Tyskland med full TÜV-godkjenning.
Det betyr ikke at den vil bli del av det daglige trafikkbildet i lille Einbech, neste tur blir i forbindelse med Einbecks Oldtimer-dager den 28 juli.
Victoria på skilt eller ei – er du på vei nedover i Tyskland, retning Hannover, så ta deg en tur. Dette er et museum som er verdt et besøk.
Spesielt på sommeren, på lørdager, for da holder de hele det enorme lastebil- og buss-depotet åpent også. Det er vanligvis ikke tilgjengelig for folk som stikker innom.
Du finner alle informasjoner på www.ps-speicher.de.