-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Nye våpen i partikkelkampen
Myndighetene strammer stadig inn utslippskravene fra bensin- og dieselmotorer. Men det er ikke avgassene som er det største problemet når det gjelder partikler.
Støv og partikler virvles i stor grad opp av kjøretøy i bevegelse, fra hjul, bremser og veislitasje. Så selv om Norge har en stadig voksende elbilpark, elimineres ikke problemet for allergikere.
Det tyske selskapet MANN+HUMMEL har utviklet ulike applikasjoner i krigen mot partikler.
Et filter plassert i bilens gulv kan i fremtiden samle opp partikler fra omgivelsene. I tillegg kan et NO2-filter plassert i bilens klimaanlegg sørge for renere luft for passasjerene inne i bilen.
Det vi ser på disse bildene er et partikkelfilter plassert direkte på hjulene som samler opp bremsestøv – her plassert på en Golf som benyttes som testbil av Volkswagen.
Takket være plasseringen nær bremsene vil filteret effektivt samle opp bremsestøv – spesielt i bytrafikk der bremsene benyttes vesentlig hyppigere enn på landevei.
Filteret er bygget i materialer som ikke påvirkes av temperatursvingninger og korrosjon, og det kan samle opp så mye som 80 prosent av bremsestøvet fra den aktuelle bilen det er montert på.
Systemet har vært gjennom en rekke laboratorietester og testes nå ut i naturlige miljøer i Stuttgart i samarbeid med Volkswagen og andre potensiell partnere.
I fremtiden kan slike filtre benyttes i lette og tunge biler, i tog og ellers i industrien – helt uavhengig av type drivlinje.