Tesla Model 3
Foto: Øivind Skar
Tesla Model 3
Foto: Øivind Skar
Tesla Model 3
Foto: Øivind Skar
Tesla Model 3
Foto: Øivind Skar
Tesla Model 3
Foto: Øivind Skar
Tesla Model 3
Foto: Øivind Skar
Tesla Model 3
Foto: Øivind Skar
Tesla Model 3
Foto: Øivind Skar
Tesla Model 3
Foto: Øivind Skar
Tesla Model 3
Foto: Øivind Skar
Tesla Model 3
Foto: Øivind Skar
Tesla Model 3
Foto: Øivind Skar
Tesla Model 3
Foto: Øivind Skar
Tesla Model 3
Foto: Øivind Skar
Tesla Model 3
Foto: Øivind Skar
Tesla Model 3
Foto: Øivind Skar
Tesla Model 3
Foto: Øivind Skar
Tesla Model 3
Foto: Øivind Skar
Tesla Model 3
Foto: Øivind Skar
Tesla Model 3
Foto: Øivind Skar
Tesla Model 3
Foto: Øivind Skar

Folke-Teslaen

Tesla Modell 3 har tatt norske kunder med storm. Takket være lang rekkevidde, ekstreme ytelser og kort leveringstid er den Norges suverent mest solgte bil hittil i år.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i bladet BIL nr. 3-2019

Folke-Teslaen, Model 3, kom sent men godt, og – under over alle undre – ventetiden er ikke lenger opp mot tre år som de første på reservasjonslisten datert tilbake til 31. mars i 2016 ble avspist med, men nå bare få uker. Bestilte biler ble levert ut i mars hvilket førte til en rekord som blir stående lenge - 5315 Model 3 ble registrert den måneden.

Trekvart år etter at jeg fartet rundt i to dager på veiene i og rundt San Francisco i en leid Tesla Model 3, har jeg på subbete vintervei de indre deler av Maridalen nord for Oslo som mål med en av de første bilene som har ankommet Norge. Det skulle vise seg å fungere helt fint.

Hva er så forskjellig i forhold til bilen jeg kjørte i California?

Først og fremst firehjulsdriften og enda mer motorkraft.

På toppen
Tesla starter av inntjeningsmessige årsaker Norges-lanseringen på toppen av modellprogrammet, hvilket innebærer at enn så lenge – og hvor lenge vil ikke Tesla svare på – er kun variantene Long Range og Performance tilgjengelige.

Førstnevnte stiller med 560 km WLTP-målt rekkevidde, sistnevnte med 30 km kortere rekkevidde, men er til gjengjeld raskere. Begge trekker på alle hjulene med en motor i hver ende.

Selv om Long Range er svært raskt (0-100 km/t på 4,8 sekunder), blir den puslete sammenliknet med raketten Performance som tar deg til 100 på 3,5 sekunder. Dette er – i hvert fall på papiret – bare tidelen langsommere enn BMWs nyeste M5, men til en tredel av prisen!

Akkurat den sammenlikningen skal jeg ikke ta videre selv om det nettopp er M-modellene, og særlig M3, Tesla gjerne vil sammenlikne Model 3 med.

Glem motoreffekt!
Motoreffekt og batterikapasitet snakker heller ikke Sandvold Roland snakke om, men henviser til at Tesla i Model 3 kun forholder seg til akselerasjon, toppfart og rekkevidde. Dette tankesettet er også i ferd med å overføres til modellene S og X.

Opplysningsrådet for Veitrafikken oppgir derimot batteripakkens kapasitet til 75 kWh. I Statens vegvesens registreringsdata for denne aktuelle bilen oppgis effekt på motoren bak til 279 hk og på motoren foran til 204 hk.

Oppgitt rekkevidde avviker i Norge fra amerikanske tall som antyder 500 km både for Performance og Long Range-modellene.

Men selv om de amerikanske måleverdiene skulle vise seg å være mer i samsvar med faktisk rekkevidde i Norge, stiller Tesla Model 3 likevel foreløpig i en egen divisjon sett i forhold til pris, størrelse ytelse og rekkevidde.

Men det er et men her, for det holder ikke bare med ytelser og rekkevidde. Pakken må stemme i det daglige.

Selv om framkommeligheten på grunn av firehjulsdriften er suveren så lenge den senkede bilen ikke legger seg nedpå, styringen gir god veifølelse, sportsfølelsen er påtrengende, lydanlegget førsteklasses og setene foran virkelig gode å sitte i, så er sedanmarkedet i familiebilklassen nærmest ikke-eksisterende i Norge med mindre bilen heter Mercedes C-klasse eller BMW 3-serie.

Hvem kjøper sedan?
Så kan det hende jeg tar feil, at Tesla merkevarestyrke overskygger det faktum at bagasjerommets utforming ikke gjør bilen spesielt praktisk, og at bakseteplassen begrenses til voksne under gjennomsnittlig norsk høyde (1,80 meter) om de ikke synes det er behagelig å jevnlig skalle holdet i glasstaket fordi sittehøyden ikke er mer enn 92 cm samtidig som det ikke er mulig å stikke føttene under setet foran når det står i nedre posisjon.

Tesla Model 3 er både en avansert og enkel bil i samme pakke. I motsetning til storebrødrene S og X, som bygges i aluminium og med en svært avansert bakdørsdørløsning i SUV-en Model X, produseres Model 3 av kostnadshensyn i stål. Den har konvensjonelt hjuloppheng og luftfjæring tilbys ikke.

Fast oppsett
Tesla har ikke gjort noe med oppsettet i forhold til den amerikanske modellen, og jeg mener fortsatt at Model 3 mangler det elegante i M-fjæringen som gjør sportslige BMW-modeller så komfortable i møte med trikkeskinner, brolegging og hullete vei.

20 tommer store hjul for å få plass til større bremseskiver og 35 profil på dekkene bidrar ikke akkurat til økt komfort. Heldigvis leveres Long Range med 18 tommer store hjul.

Derimot er Model 3 nærmest en én pedals bil, det vil si at den bremser nesten ned til stillestående ved å slippe gasspedalen og at godt planlagt kjøring knapt krever bruk av bremsepedalen.

Én skjerm
Ikke alle synes om den ytterst minimalistiske innredningen hvor all informasjon uttrykkes på en stor iPad-liknende skjerm.

Sammenligningen med Apple er ikke tatt ut av løse luften fordi de to er så godt som naboer sør i Bay Area, og har såpass mange fellestrekk at en del av designerne og utviklerne på være kokt i samme gryte.

Uansett så liker jeg skjermen fordi dens høye plassering ikke tar særlig mye oppmerksomhet fra kjøringen samtidig som alt som skjer der er intuitivt.

Først finne funksjonene hvor de viktigste befinner seg på et venstre skjermfelt og dernest betjene dem med de to små hjulene på rattet, ett på hver side av rattnavet. Hjulene fungerer både opp og ned – og sideveis.

Rattet burde vært slanket, og girvelgeren er fortsatt av «Mercedes-typen». Den simple konsollen mellom forsetene ser ut som om den er kjøpt i en av bodene på Svinesund.

Glasstak
Det interessante med Tesla Model 3 er hvordan de har spart penger (på eksempelvis nevnte midtkonsoll og de ganske spesielle dørhåndtakene) for å kunne forsvare rammeløse vinduer og en bakrute som går langt opp på taket hvor den møter glasset som er selve taket som igjen flukter med frontruten. Lekkert.

Tesla Model 3 har hardware som langt på vei gjør bilen selvkjørende, men den aktiveres først etter å ha krysset av for et tillegg på 41.800 kroner. Testbilen eller den privateide Teslaen jeg kjørte i USA, hadde ikke oppgradert autopilot aktivert.

Tesla er viden kjent for sitt eget ladenettverk og høye ladefart på grunn av batteristørrelsen i bilene. I Model 3 skifter Tesla fra egen til den europeiske CCS-ladestadarden.

Det betyr at Tesla for tiden tilpasser laderne sine til CCS, og med tiden vil også modellene S og X også være over på CCS-plattformen. Samtidig vil det være mulig å lade Model 3 på en hvilken som helst CCS hurtiglader uten adapter og med ladefart opp til 110 kW. Hjemmeladefarten i folke-Teslaen oppgis til 11 kW.

Ingen av Model 3-variantene kan i skrivende stund trekke tilhenger. (Den muligheten ble først innført fra mai.)

Aktuelle priser:

  • Model 3 Long Range: 454.700 kroner
  • Model 3 Performance: 546.000 kroner
  • Oppgradert autopilot: 41.800 kroner
  • Hvitt interiør: 8.400 kroner
  • Metallic lakk: 12.500-20.900 kroner
  • Vinterdekk 18 tommer: 15.560 kroner
  • Vinterdekk 20 tommer: 31.120 kroner

Liker: Ekstremt rask.

Liker ikke: Trang i baksetet. Kronglete bagasjerom. Noen simple løsninger.

Fakta – Tesla Model 3 Performance

Pris

Long Range: Fra kr 454.700

Performance

Fra kr 546.000

Testbil

kr 567.820

Elmotor foran/bak

204/279 hk

Batterikapasitet

75 kWh

Drivlinje

0A, firehjulsdrift

Aks. 0-100 km/t

3,5 sek

Toppfart

250 km/t

Rekkevidde

530 km (WLTP)

Dimensjoner

469/185/144 cm (L/B/H)

Bakkeklaring

14,0 cm

Bagasjerom

425 liter

Vekt

1856 kg

Tilhengervekt

0 kg

Powered by Labrador CMS