BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019
BMW 1-serie 2019

Her er nye BMW 1-serie

BMW har i dag sluppet bilder og informasjon om tredje generasjon 1-serie. Bilen er ny tvers gjennom og for første gang utstyrt med forhjulsdrift.

Publisert Sist oppdatert

Audi har jo forhjulsdrift som standard, og Mercedes gjorde tilsvarende grep da de lanserte sin nye småbilplattform. BMW har tviholdt på bakhjulsdrift gjennom to generasjoner 1-serie, men nå er det slutt også for deres del.

For når nye 1-serie kommer på markedet til høsten er den basert på en helt ny plattform der forhjulsdrift er standard. Men fortsatt er firehjulsdrift en mulighet for en del av modellutvalget.

Det er ifølge BMW produsert mer enn 1,3 millioner eksemplarer av 1-serien siden første generasjon ble lansert i 2004. I 2011 kom andre generasjon, og nå lanseres altså generasjon tre. Den nye modellen fører arven videre, men går også nye veier.

Ny arkitektur – mer plass
Det har tatt fem år å utvikle den nye plattformen med forhjulsdreven arkitektur. Resultatet er ifølge BMW mer plass både til passasjerer og bagasje, kombinert med kjøreegenskaper i BMW-manér.

Listen ligger høyt, så overgangen fra bakhjulsdrift til forhjulsdrift er ikke noe BMW har tatt lett på. Også i kombinasjon med xDrive firehjulsdrift, loves det en smidighet som overgår forgjengeren.

Nye 1-serie blir kun tilgjengelig i 5-dørs-versjon. Med en lengde på 4319 mm, er den 5 mm kortere enn sin forgjenger. Samtidig har bredden økt med 34 mm til 1799 mm og høyden økt med 13 mm til 1434 mm.

Akselavstanden på 2670 mm er 20 mm kortere enn forrige generasjon.

Til tross for den noe kortere akselavstanden, lover BMW mer innvendig plassen, noe som skyldes arkitekturen med forhjulsdrift. I baksetet nyter man godt av 33 mm ekstra benplass og mer plass rundt både albuer og hode.

Det ekstra innvendige volumet kommer også fører og passasjer i forsetet til gode. I bagasjerommet er kapasiteten utvidet med 20 liter til 380 liter.

Design og teknikk
Helt nye BMW 1-serie har et formspråk med skarpe og rene linjer, i tråd med de siste generasjonene av nye BMW-modeller.

Den sportslige eksteriørdesignen underbygges av den klassiske nyregrillen, de avlange og smale frontlyktene og baklyktene, samt stigende linjer i sideprofilen og korte overheng.

Interiøret preges av nytt dashbord-design med den heldigitale instrumenteringen BMW Live Cockpit Professional.

I tillegg er modellen utstyrt med en rekke andre teknikk- og infotainment-løsninger som mange vil kjenne igjen fra de større søsknene i BMW-familien – som helt nye BMW 3-serie. http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=50656

Motorer
Nye BMW 1-serie lanseres i første runde med to bensinmotorer og tre dieselmotorer, hvorav to modeller med xDrive firehjulsdrift. Steptronic automatgir er også tilgjengelig på modellene hvor det ikke er standard. Flere motorer vil komme etter hvert.

Nye BMW 1-serie lanseres i september. Prisene er enda ikke klare, men norske forhandlere vil åpne for bestilling i sommer.

Ny BMW 1-serie

Modell:

Effekt:

Dreiemoment:

0-100 km/t:

Toppfart:

118i- 6-trinns manuell- 7-trinns Steptronic

140 hk

220 Nm


8,5 sek8,5 sek


213 km/t213 Km/t

M135 xDrive- 8-trinns Steptronic Sport

306 hk

450 Nm


4,8 sek


250 km/t

116d- 6-trinns manuell- 7-trinns Steptronic

116 hk

270 Nm


10,3 sek10,1 sek


200 km/t200 km/t

118d- 6-trinns manuell- 8-trinns Steptronic

150 hk

350 Nm


8,5 sek8,4 sek


218 km/t216 km/t

120d xDrive- 8-trinns Steptronic

190 hk

400 Nm


7,0 sek


230 km/t

Powered by Labrador CMS