Mercedes-Benz GLB
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz GLB
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz GLB
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz GLB
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz GLB
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz GLB
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz GLB
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz GLB
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz GLB
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz GLB
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz GLB
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©

Her er Mercedes’ neste SUV

Her er en helt ny Mercedes-SUV som skal lanseres mot slutten av året. For å korte ventetiden får du her bilder av en nærmest umaskert bil under testing.

Publisert Sist oppdatert

Det fins alltid en nisje å sette inn en ny modell i. Nå tetter Mercedes gapet GLA og GLC, og da har du selvsagt skjønt at den nye modellen får betegnelse GLB.

Vi møtte bilen som konsept på bilutstillingen i Shanghai forrige måned, og disse bildene viser tydelig at produksjonsutgaven ligger svært tett opptil konseptet.

Enkelte medier har spekulert i at GLB skulle bli en røffere SUV, en slags mini-Geländewagen, men vi ser klart slektskapet med GLC og GLE.

Vi har tidligere vist spionbilder av en tungt maskert prototyp, men dette er utvilsomt den ekte vare – et tydelig tegn på at den snart skal avdukes.

Trolig skjer den publikums-debuten på høstens bilutstilling i Frankfurt, og så er bilen på plass hos din lokale Mercedes-forhandler innen årets utløp som 2020-modell.

Bilen er bygget på en videreutviklet MFA-plattform (Modular Front-drive Architecture). Med betegnelse MFA2 medfører denne lavere vekt og er klargjort for en rekke alternative drivlinjer.

Plattformen debuterte i forbindelse med nye A-Klasse. GLB skal, sammen med den lange A-Klassen som kun selges i Kina, bygges på den lengste utgaven av plattformen.

GLB blir en praktisk familiebil med et meget fleksibelt interiør – inkludert bakseter som kan skyves i lengderetningen og en tredje seterad.

Slik bilen sto i Shanghai var den utstyrt med en 2,0-liters turbo bensinmotor med 224 hk, men trolig vil den også få mindre bensinmotorer og et utvalg dieselmotorer.

Den vil ganske sikkert tilbys i hybridversjoner, antagelig både «lette» og ladbare, og den vil også danne grunnlag for en ren elbil som får betegnelse EQB og blir lillebror til nylig lanserte EQC.

Powered by Labrador CMS