Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad

Audi lanserer ny A6 Allroad

Det er en populær norgesvenn som fornyes når Audi lanserer fjerde generasjon A6 Allroad.

Publisert Sist oppdatert

Biler som A6 Allroad, Volvos Cross Country-modeller, Subaru Outback og de mange tilsvarende modellene som er kommet de senere årene, er for meg personlig langt mer attraktive enn store SUV-er.

De har fremkommelighet og bakkeklaring som gjør mange SUV-er grønne av misunnelse, samtidig som de har i behold dynamikken og kjøregleden som ofte kjennetegner en stasjonsvogn.

Audi var ikke først ute med denne biltypen, både Subaru og Volvo var før dem, men Allroad har likevel vært på markedet i 20 år. Og den har mange tilhengere blant stasjonsvognelskende nordmenn.

– Audi A6 allroad quattro har vært en veldig populær bil i Norge siden den kom på markedet for 20 år siden, og nå gleder vi oss til en helt ny utgave av den allsidige familiebilen, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS.

– Kombinasjonen av en praktisk stasjonsvogn med lekker design, rommelig interiør, firehjulsdrift og høy bakkeklaring har falt i smak hos norske bilkjøpere. Audi A6 allroad quattro er på mange måter det beste fra to verdener – en bil som dekker de aller fleste behovene, og fungerer like godt på fjellet som i byen, sier hun.

Adaptivt chassis
Det adaptive luftunderstellet med dynamisk demping er standard, og er spesielt tilpasset offroadbruk. Kjørehøyden justeres etter hastigheten, og det valgte kjøreprogrammet. I Auto- og Comfort-modus er bakkeklaringen 139 mm, den samme som i Audi A6 Avant.

I hastigheter under 80 km/t kan kjøremodus Offroad velges. Da heves bilen 30 mm. I hastigheter under 35 km/t kan karosseriet heves ytterligere 15 mm, altså 45 mm over standardhøyden – til en total bakkeklaring på hele 184 mm.

I hastigheter over 120 km/t, senkes A6 allroad quattro automatisk 15 mm under standardnivå, for bedre stabilitet og mindre luftmotstand.

Off-road-assistanse
I tillegg til det adaptive understellet, gir «Hill descent control» og «Tilt angle assist» føreren mer komfort og sikkerhet ved offroadkjøring.

Informasjonen om hellingsvinkler i alle retninger vises på MMI-skjermen. Dersom det skulle oppstå fare for at kjøretøyet velter, blir føreren varslet.

Nye A6 allroad har et offroadutseende som er mer slående enn hos forgjengeren og interiøret understreker ifølge Audi den nye modellens sterke karakter.

Nye dieselmotorer
A6 Allroad tilbys med tre alternative 3.0 TDI dieselmotorer med kraftige ytelser. Minste alternativ (45 TDI) har 231 hk og et dreiemoment på 500 Newtonmeter mens toppmodellen (55 TDI) kan skilte med hele 349 hk og 700 Nm.

Mellom disse fins 50 TDI med 286 hestekrefter og et dreiemoment på 620 Newtonmeter. Samtlige motorer leveres i kombinasjon med 8-trinns automatgirkasse. Caravan-fraksjonen vil sette pris på en tilhengervekt på inntil 2500 kg.

Mild hybrid
De tre TDI-motorene er alle utstyrt med Audis mildhybridteknologi (MEHV) som standard. Det er basert på et 48 volt elektrisk anlegg, og sparer inntil fire centiliter på mila.

En beltedrevet generator er den mest sentrale MEHV-komponenten. Den kan regenerere energi med en effekt på opptil 8 kW, og lagrer den elektriske energien i et litium-ion-batteri med kapasitet på 10 Ah.

Systemet gjør at den nye Audi A6 allroad kan «seile» elektrisk over større fartsområder, og at start-stopp-automatikken er virksom fra 22 km/t.

Nye Audi A6 allroad quattro er 4,95 meter lang, 1,90 meter bred og 1,50 meter høy. Akselavstanden på 2,93 meter, noe som gir stor innvendig plass, både foran og i baksetet. Bagasjevolumet på mellom 565 liter og 1680 liter er det samme som i A6 Avant.

Nykommeren er på plass i Norge i løpet av høsten, og prisene er foreløpig ikke fastlagt.

Powered by Labrador CMS