-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Nok en kompakt Mercedes
Vi får stadig stifte bekjentskap med nye Mercedes-varianter, men dette er en kjenning, som snart skal gjennom et generasjonsskifte.
Jeg har mistet oversikten på hvor mange modeller som bygges på MFA-plattformen, men ifølge Mercedes utgjør disse rundt 25 prosent av totalsalget. Det dukker stadig opp nye tilskudd til familien, foreløpig sist ut er vel A-Klasse sedan og 7-seteren GLB.
Men bilen på bildene er ikke et nytt tilskudd – kompakt-SUV-en GLA debuterte på Genève-utstillingen i 2014 og er en populær modell i Norge. Her er det ifølge OFV registrert nesten 3000 nye GLA gjennom årene, hvorav drøyt halvparten de to første årene.
Dagens modell er mer å regne som en høyreist A-Klasse enn som en SUV, men dette ser ut til å endre seg i forbindelse med generasjonsskiftet. Modellen på bildene har høyere bakkeklaring, om enn ikke på langt nær så høy som nylig lanserte GLB.
Neste generasjon GLA får et helt nytt designuttrykk enn dagens modell som jo bærer preg av å trekke på årene. Testmodellen er utstyrt med 19-tommers felger i helt ny design.
I motsetning til høyreiste GLB har neste generasjon GLA mer dynamiske former og et tak som skrår tydelig i bakkant.
Du får neppe se bilen umaskert før ved disse tider neste år, slik at den kommer på markedet som 2021-modell.
Regn med et godt utvalg av bensin- og dieselmotorer, og se ikke bort fra at den også kommer som ren elbil. Det er allerede kjent at GLB kommer i elutgave som EQB.
Mest typiske konkurrenter til GLA er Audi Q3, BMW X1 og Volvo XC40, og du ser av tabellen under hvor GLA kommer til kort i forhold til disse – primært i høyde og innvendig plass, inkludert bagasjerom.
Modell | Lengde | Bredde | Høyde | Akselavst. | Bagasje |
Audi Q3 | 448 | 184 | 158 | 268 | 530 |
BMW X1 | 443 | 182 | 159 | 267 | 505 |
Volvo XC40 | 442 | 186 | 165 | 270 | 460 |
Mercedes GLA | 442 | 180 | 149 | 269 | 421 |