-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Volvo utvider VIP-programmet
Volvo har alltid vært gode på sikkerhet, men så sikre biler som disse har de aldri tidligere tilbudt.
Nå kan du nemlig bestille Volvo XC90 Armoured – en pansret SUV som beskytter sine passasjerer mot det meste.
Ifølge Volvo er markedet for pansrede kjøretøy i rask vekst, med stadig flere tilbydere som slåss om kundene.
Volvo sier de har mottatt mange henvendelser om å produsere en pansret XC90. De har årelang erfaring med å skreddersy politi- og andre spesialbiler etter kundens ønsker, ja, faktisk leverte Volvo sin første politibil allerede i 1929.
XC90 Armoured (heavy) holder såkalt nivå VR8, hvilket innebærer at den gir høy grad av beskyttelse samtidig som bilen ivaretar sine fundamentale egenskaper. Potensielle kunder er sikkerhetsselskaper og etater som transporterer høyt profilerte personligheter.
Utviklingsprosessen har pågått over cirka to år, og VPAM VR8 sertifiseringen innebærer at bilen har 360-graders ballistisk beskyttelse samtidig som den er beskyttet mot eksplosiver.
Spesialutgaven er basert på en XC90 T6 AWD med utstyrsnivå Inscription. Etter å ha forlatt samlebåndet i Torslanda ved Göteborg sendes bilen til Trasco Bremen GmbH, et selskap som i årevis har spesialisert seg på pansrede kjøretøy.
Pansringen består av 10 mm høyfast stål, mens glasset kan ha en tykkelse på inntil 50 mm. Den ekstra beskyttelsen øker vekter med rundt 1400 kg, slik at en ferdig bil veier inntil 4490 kg inkludert fem passasjerer.
Chassis og bremser er selvsagt tilpasset den ekstra vekten. Av diskresjonshensyn utføres pansringen på en slik måte at bilen ikke skiller seg markant fra en ordinær XC90 i forbifarten. Alle kunder får selvsagt tilfredsstilt individuelle ønsker og behov med hensyn til utstyr.
Volvo XC90 Armoured (heavy) er bestillingsklar nå, og de første bilene leveres mot slutten av året.
Det er heldigvis de færreste som trenger beskyttelse på dette nivået, så Volvo lanserer også lettere pansrede modeller. Disse bilene er basert på XC60 T6 AWD Inscription og XC90 T6 AWD Inscription.
Disse kan brukes av celebriteter og næringslivsledere som ikke er utsatt for like ekstreme trusler. Biltypen benyttes også av sikkerhetsselskaper, politi, diplomatkorps og privatpersoner.
Disse bilene bygges for Latin-Amerika og Europa. Etter at basisbilen er produsert i Sverige sendes den til Brasil hvor ekspertisen på slike kjøretøy er høy siden behovet har vært til stede der i årevis.
Siden beskyttelsen er lettere her er de i hovedsak bygget for å motta skudd fra håndvåpen. Dermed stiger heller ikke vekten like dramatisk –det er bare snakk om et tillegg på rundt 250 kg som selvsagt kompenseres for gjennom oppgraderte bremser og chassis.
Ifølge Volvo opprettholdes i hovedsak bilens ordinære egenskaper. De lett pansrede bilene er leveringsklare fra første halvår 2020.