Porsche Triple Demo Run
Porsche Triple Demo Run
Porsche Triple Demo Run
Porsche Triple Demo Run

Taycan på verdensturne

Det er fortsatt en stund til den offisielle debuten, men Porsche varmer opp med en liten runde på tre kontinenter.

Publisert Sist oppdatert

De neste ukene skal lett kamuflerte prototyper friste potensielle kunder i Kina, Storbritannia og USA. «Porsche Triple Demo Run” hadde sin kick-off på Porsche Experience Centre (PEC) i Shanghai.

Motivet på taket er en hyllest til hvert av landene turneen skal innom, og i Shanghai var prototypen dekorert med en drage. Bak rattet satt Li Chao, forretningsmann og profilert fører fra Porsche Carrera Cup Asia.

– De ekstreme ytelsene som er typiske for Porsche har vært drivkraften for utviklingen av Taycan. Det føler man fra første øyeblikk, sier Li Chao som er spesielt imponert over «handlingen».

– Fra kompromissløst sportslig til overraskende komfortabel, chassiset i Taycan dekker et vidt spekter og kombinerer presisjonen til en sportsbil med langtur-egenskapene til en komfortabel sedan. I tillegg til det lave tyngdepunktet spiller også bakhjuls-styringen en viktig rolle, sier Chao.

Taycan har en potensiell toppfart på over 250 km/t. Den akselerer til 100 km/t på under 3,5 sekunder og til 200 på under 12.

Neste stopp på Porsche Triple Demo Run er Goodwood Festival of Speed kommende helg, og så avsluttes den med sesongfinalen for Formel E i New York 13.-14. juli. På Goodwood Taycan kjøres av Mark Webber mens Neel Jani skal stå for demonstrasjonen i The Big Apple.

Innen den offisielle verdenslanseringen å Frankfurt-utstillingen i september har testbiler tilbakelagt rundt seks millioner testkilometer.

Hos Porsche må elbilene gjennom det samme tøffe programmet som sportsbiler med forbrenningsmotor. I tillegg til å oppfylle de strenge kravene med hensyn til dynamiske kjøreegenskaper, må de være anvendelige til daglig bruk under alle klimatiske forhold.

Spesielt utfordrende for en elbil er lading av under ekstreme temperaturforhold, samt å kontrollere temperaturen for drivlinjen og interiøret.

Powered by Labrador CMS