Bilbutikken med det rare i
Autovia
Bilbutikken med det rare i
Autovia
Bilbutikken med det rare i
Autovia
Bilbutikken med det rare i
Autovia
Bilbutikken med det rare i
Autovia

Bilbutikken med det rare i

En mer kompakt pickup kan man vanskelig tenke seg. Du finner den i butikken til Autovia i Sandvika utenfor Oslo utenfor. Jeg regner med at heller ikke den er til salg.

Publisert Sist oppdatert

Jeg får alltid litt Hamsun-vibber når jeg er innom Autovia. Fiat/Alfa/Jeep-butikken i Sandvika rett utenfor Oslo.

Du husker innledningen til Sult?

«Det var i den tid jeg gikk omkring og sultet i Kristiania, denne forunderlige by som ingen forlater før han har fått merker av den …»

Det er litt sånn hos Autovia også.

Sulten på noe rart innen bil, og så komme til denne forunderlige butikken som ingen forlater før han har fått merker av den …

Denne gangen merket jeg at dersom det var noe jeg manglet blant minibilene mine, (Seats elektriske Sparkescooter, Renault Twizy, Daihatsu Copen (660 kubikk-versjonen) og sist ankommet: Autobianchi Bianchina) så var det jo en smart pickup.

Og der sto den. En Daihatsu Midget II. En fantastisk nyttebil, bygget etter japanske kei-spesifikasjoner (130 cm bred, 0,7-liters motor), og så skrapet at det var bare plass til en i førerhuset.

Men akkurat som Twizyen min har den en dør på hver side, så man kan gå inn på høyre side og ut på venstre og virkelig ha følelsen at man har vært på skikkelig tur.

Akkurat enmanns-detaljene stammer vel fra de første Midget-versjonene på 50-tallet. De så helt ut som for eksempel trehjulsversjonen av nytte-Vespaen, Ape. Et hjul foran, verdens trangeste enmanns førerhus og et plan bak.

Daihatsu-versjonen har for lengst vokst seg til fire hjul og et skikkelig tøft industridesign-preg.

Antydningen av reservehjul i front gjør den ekstra funky.

Hvilken nytte jeg kunne ha av den har jeg ikke peiling på. Jeg vet den veier 570 kg og har sikkert litt nyttelast-potensiale. Men den er ikke mer enn 287 cm lang, så den tar ikke veldig lang last. Og med 30 hk og 50 Nm er det vel uansett ikke noen vits i å belaste den for mye.

Men akkurat disse detaljene er nok bare av akademisk interesse.

For i denne butikken er det mye moro som ikke er til salgs, en Fiat Panda, for eksempel, som vant Kroatia-stafetten, en 128 P, en gammel Multipla og en Vespa – blant mye annet. Jeg går ut fra at denne sære Daihatsuen – som faktisk har skilt – tilhører den permanente samlingen.

Derimot er det mye annet å glede seg over som du faktisk kan få ta med deg hjem. Jeg vet ikke hvor langt syd du skal for å finne et tilsvarende utvalg Abarther, Alfaer og Fiater – og er det noen typer du savner, så ta en titt inn på verkstedet.

Dette er nemlig stedet man reiser til hvis man trenger hjelp til noe spesielt. En Alfa Rome 8C for eksempel, eller en original tenningslås til en 1959 Bianchina.

Som sagt: denne forunderlige butikken som ingen forlater før han har fått merker av den …

Powered by Labrador CMS