-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Enda mer Stinger enn Stinger
Stol på engelskmennene. De er fremdeles lekne. Ikke noe er vel mer logisk og engelsk enn å bygge opp en banelysten utgave av Stinger?
Vi kjenner jo Stinger – det vil si, det gjør vi nesten ikke. Denne type biler er nesten umulige å oppnå mer, på grunn av myndighetenes elektrosjokkaktige landeveisrøveri.
Vi får trøste oss med at noen nasjoner fremdeles er så moderne at de lar publikum velge selv, og hvis publikum vil ha eksosrør, så får de det.
I England får man ofte mer enn man hadde regnet med. Til og med seriøse firmaer som Kia Motors UK sørger for det.
Les vår prøvekjøring av Kia Stinger
De dro til Hyundais tekniske senter ved Rüsselsheim i Tyskland og ba dem gjør Stinger til litt mer trackday-bil.
Som sagt så gjort. Det begynte med at man masserte turboen, og plutselig ga 3,3-literen 428 hester i steder for de 370 den er født med. Samtidig fikk man skrudd opp momentet litt – fra 510 til 560 Nm.
Det er ikke bare turboen som er oppmuntret, motorstyringen er noe endret, luftfilteret kommer fra K&N og eksos-systemet heter Miltek.
Samtidig er styringen av automatkassa endret slik at du for eksempel kan dra lenger ut på girene.
En annen måte å få samme virkning som flere krefter på, er å senke vekten. Her har man gjort begge deler. Bare det å erstatte batteriet med et litt mer racingpreget sparer 22 kg.
Men Kia har tatt bedre i, seter er erstattet med noen som er litt mindre komfortable, men hvor man sitter tettere. Infotainment er fjernet. Soltaket også. Og tepper.
Til gjengjeld har man montert inn et komplett bur. Ikke bare på grunn av sikkerheten, men også for å stive opp det hele. Stingers jobb er ganske krevende når man har nesten tre meter akselavstand. Et stivt bur hjelper godt mot fleksing da.
Bremsene heter Brembo som standard, men de som sitter på nå er enda mer Brembo. Det skulle bare mangle, når man har utstyrt bilen med såpass potent grafikk som denne har fått. Da stilles det også krav til stopp-avdelingen.
Nå hører det med til historien at dette er bare et prosjekt, bilen skal ikke bygges.
Akkurat denne bilen var fra en før-serie, den var den første i England og ble brukt til opplæring og tilpassing og andre oppgaver. Det vanlige er å sende dem til hogging når oppgaven er fullført.
Dette er en av de som skulle dit. I stedet har den fått et liv den bare kunne drømme om.
Og selv om du ikke får kjøpt denne har i hvert fall Kia tydelig vist hva som egentlig kan gjøres. Også med en av de snilleste bilene de har.
Stingere blir det ikke.