Kia Stinger GT420
Kia Stinger GT420
Kia Stinger GT420
Kia Stinger GT420
Kia Stinger GT420
Kia Stinger GT420
Kia Stinger GT420
Kia Stinger GT420
Kia Stinger GT420
Kia Stinger GT420
Kia Stinger GT420
Kia Stinger GT420
Kia Stinger GT420
Kia Stinger GT420
Kia Stinger GT420
Kia Stinger GT420
Kia Stinger GT420
Kia Stinger GT420
Kia Stinger GT420
Kia Stinger GT420
Kia Stinger GT420
Kia Stinger GT420
Kia Stinger GT420
Kia Stinger GT420
Kia Stinger GT420
Kia Stinger GT420
Kia Stinger GT420
Kia Stinger GT420
Kia Stinger GT420
Kia Stinger GT420
Kia Stinger GT420
Kia Stinger GT420
Kia Stinger GT420
Kia Stinger GT420
Kia Stinger GT420
Kia Stinger GT420
Kia Stinger GT420
Kia Stinger GT420
Kia Stinger GT420
Kia Stinger GT420
Kia Stinger GT420
Kia Stinger GT420
Kia Stinger GT420
Kia Stinger GT420
Kia Stinger GT420
Kia Stinger GT420
Kia Stinger GT420
Kia Stinger GT420
Kia Stinger GT420
Kia Stinger GT420

Enda mer Stinger enn Stinger

Stol på engelskmennene. De er fremdeles lekne. Ikke noe er vel mer logisk og engelsk enn å bygge opp en banelysten utgave av Stinger?

Publisert Sist oppdatert

Vi kjenner jo Stinger – det vil si, det gjør vi nesten ikke. Denne type biler er nesten umulige å oppnå mer, på grunn av myndighetenes elektrosjokkaktige landeveisrøveri.

Vi får trøste oss med at noen nasjoner fremdeles er så moderne at de lar publikum velge selv, og hvis publikum vil ha eksosrør, så får de det.

I England får man ofte mer enn man hadde regnet med. Til og med seriøse firmaer som Kia Motors UK sørger for det.

Les vår prøvekjøring av Kia Stinger

De dro til Hyundais tekniske senter ved Rüsselsheim i Tyskland og ba dem gjør Stinger til litt mer trackday-bil.

Som sagt så gjort. Det begynte med at man masserte turboen, og plutselig ga 3,3-literen 428 hester i steder for de 370 den er født med. Samtidig fikk man skrudd opp momentet litt – fra 510 til 560 Nm.

Det er ikke bare turboen som er oppmuntret, motorstyringen er noe endret, luftfilteret kommer fra K&N og eksos-systemet heter Miltek.

Samtidig er styringen av automatkassa endret slik at du for eksempel kan dra lenger ut på girene.

En annen måte å få samme virkning som flere krefter på, er å senke vekten. Her har man gjort begge deler. Bare det å erstatte batteriet med et litt mer racingpreget sparer 22 kg.

Men Kia har tatt bedre i, seter er erstattet med noen som er litt mindre komfortable, men hvor man sitter tettere. Infotainment er fjernet. Soltaket også. Og tepper.

Til gjengjeld har man montert inn et komplett bur. Ikke bare på grunn av sikkerheten, men også for å stive opp det hele. Stingers jobb er ganske krevende når man har nesten tre meter akselavstand. Et stivt bur hjelper godt mot fleksing da.

Bremsene heter Brembo som standard, men de som sitter på nå er enda mer Brembo. Det skulle bare mangle, når man har utstyrt bilen med såpass potent grafikk som denne har fått. Da stilles det også krav til stopp-avdelingen.

Nå hører det med til historien at dette er bare et prosjekt, bilen skal ikke bygges.

Akkurat denne bilen var fra en før-serie, den var den første i England og ble brukt til opplæring og tilpassing og andre oppgaver. Det vanlige er å sende dem til hogging når oppgaven er fullført.

Dette er en av de som skulle dit. I stedet har den fått et liv den bare kunne drømme om.

Og selv om du ikke får kjøpt denne har i hvert fall Kia tydelig vist hva som egentlig kan gjøres. Også med en av de snilleste bilene de har.

Stingere blir det ikke.

Powered by Labrador CMS