-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Gult er kult – også for Land Rover
Det finnes kanskje kulere eldre Landies, men denne er der oppe sammen med de aller beste. Og kommer fra – av alle steder – Lisboa!
De som vet litt om custom Land Rover er nok ikke forbauset. Siden Ricardo Pessoa startet sitt Cool’n’Vintage i 2012, har han tatt nesten 100 Land Rovere fra bunnen av og formet dem om til rullende smykker.
Den guleste og nyeste som vi viser her er hans byggenummer 86. Her er det tatt helt ut som et kombi-prosjekt med en annen kjenner.
Pessoa har lenge hatt samarbeide med en annen custom-sjappe, Deus Ex Machina, der en av stifterne, Carby Tuckwell, er minst like opptatt av Land Rovere.
Tuckwell ble ganske fort oppmerksom på Pessoas nydelige skapninger – ikke minst hans bruk av farger, og begynte å samarbeide forsiktig.
Nå er dette to vidt forskjellige virksomheter. Cool’n’Vintage er et genuint restaurerings- / gjenføde-verksted. De tar den gamle bilen helt fra hverandre, og derfra tar det minst 1000 timer før hver eneste nydelige detalj er på plass.
Deus Ex Machina er mye mer – hva skal jeg si – en livsstil-operasjon. Spesialracere på Bonneville er like mye en del av deres identitet som tema-cafeer i Milanos motestrøk.
Skinn og fashion er også en del av bildet, men ganske spesielle motorsykler er nok det som ligger firmahjertet nærmest.
Derfor sto det selvfølgelig en Deus Ex Machina-sykkel bak på planet da denne gule Land Roveren kjørte forrest i en lang Landie-karavanen som endelig også skulle besøke Milano for noen uker siden.
Den bilen Cool’n’Vintage hadde forbarmet seg over denne gangen var en ganske sliten 1966 Serie 2A. 2-dørs, lang akselavstand og 2,5 liters bensin. Den hadde vært brukt som en brannvernbil, men hadde ikke kjørt på mange tiår. Den var imidlertid komplett nok til at den var forholdsvis grei å jobbe på.
En spesiell detalj er en ramme som er dekorert med de de kaller Deus Ex Machina grafikk, men den må du under bilen for å se.
Det eneste som egentlig måtte erstattes med nye deler var foringer i opphengning, bremsebånd, bensinsystem og støtdempere. Dessuten er det montert inn en Serie 3 girkasse. Resten kunne man bare gi en kjærlig behandling.
Presentasjonen skjedde i Deus Ex Machina-butikken i Biarritz. Etter Milano-turen står den nå i custom-folkenes butikk i Ibiza.
Dette forteller kanskje litt om kundekretsen? Men selv en slik kundekrets setter åpenbart også pris på god smak – nå og da.