Honda e på IAA
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Honda e på IAA
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Honda e på IAA
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Honda e på IAA
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Honda e på IAA
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Honda e på IAA
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Honda e på IAA
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Honda e på IAA
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Honda e på IAA
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Honda e på IAA
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Honda e på IAA
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Honda e på IAA
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Honda e på IAA
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Honda e på IAA
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Honda e på IAA
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Honda e på IAA
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Honda e på IAA
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Honda e på IAA
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Honda e på IAA
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Honda e på IAA
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Honda e

Lever Honda i sin egen verden?

Bilen er kul og kjøreglad, men når Honda setter en altfor høy pris i dagens marked tror jeg prosjektet er dødt før det er startet.

Publisert Sist oppdatert

Gratulerer Honda, dere har laget en morsom liten elbil som skiller seg ut i mengden og kunne utgjort en fargeklatt i bytrafikken. Jeg koste meg under prøvekjøringen i Frankfurt i sommer, og skulle virkelig sett denne bilen på veien.

Dere antydet allerede den gang en pris «mellom Zoe og i3», og når dere i dag offentliggjør prisen ser vi i det minste at dere holder hva dere lover.

Men en startpris på 253.300 kroner for en trang fireseter med et minimalt bagasjerom og en rekkevidde på nivå med forrige generasjon elbiler tror jeg ikke holder i dagens marked.

Det er synd, for jeg har virkelig sansen for at dere har våget å lage en bil som skiller seg ut fra alt annet.

Den eneste som er i nærheten av dere når det gjelder kombinasjonen pris og rekkevidde er Mini, men de har 50 ekstra hester, og Mini er tross alt et merke med en helt annen standing enn dere – i alle fall i Norge.

Så beklager, men av de tusenvis dere hevder å ha på venteliste tror jeg flesteparten forsvinner når detaljene blir kjent. Jeg får for deres skyld håpe min pessimisme blir gjort til skamme.

Etter at tabellen nedenfor ble laget har Volkswagen kunngjort prisen på sin oppgradert e-Up med rekkevidde på 260 km (WLTP) som er en bil i omtrent samme format. Den skal koste fra kr 179.000. Der burde dere også lagt prisen på Honda e.

Her kan dere se noen av konkurrentene dere skal bryne dere på i det norske markedet:

Eksisterende og kommende elbiler i Norge
Merke Modell Batteri kWt Rekkevidde km Pris HK
Honda e 35,5 220 253 300 136
Honda e Advanced 35,5 220 282 000 153
Volkswagen e-Golf 35,8 229 280 500 136
Volkswagen e-Up 32,3 260 179 900 82
Mini Cooper SE 32,6 270 259 900 184
BMW i3 42,2 310 309 000 170
Hyundai Ioniq 38,3 311 282 900 136
Peugeot e-208 50,0 340 249 580 136
Opel Corsa e 50,0 340 249 900 136
Renault Zoe 52,0 390 240 000 135
Tesla Model 3 65,0 415 377 020 306
Hyundai Kona 64,0 449 325 000 204
Kia e-Soul 64,0 452 365 900 204
Powered by Labrador CMS