-
Selger nye Porsche
Porsche Center Asker & Bærum
-
Mekaniker
Team Verksted AS
-
Mekaniker
Saferec AS
-
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
Bærum Bilverksted AS
-
Delesjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsleder
MECA Service AS
-
Kundemottaker
MECA Service AS
-
Teknisk leder
MECA Service AS
-
Mekaniker
MECA Service AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Lever Honda i sin egen verden?
Bilen er kul og kjøreglad, men når Honda setter en altfor høy pris i dagens marked tror jeg prosjektet er dødt før det er startet.
Gratulerer Honda, dere har laget en morsom liten elbil som skiller seg ut i mengden og kunne utgjort en fargeklatt i bytrafikken. Jeg koste meg under prøvekjøringen i Frankfurt i sommer, og skulle virkelig sett denne bilen på veien.
Dere antydet allerede den gang en pris «mellom Zoe og i3», og når dere i dag offentliggjør prisen ser vi i det minste at dere holder hva dere lover.
Men en startpris på 253.300 kroner for en trang fireseter med et minimalt bagasjerom og en rekkevidde på nivå med forrige generasjon elbiler tror jeg ikke holder i dagens marked.
Det er synd, for jeg har virkelig sansen for at dere har våget å lage en bil som skiller seg ut fra alt annet.
Den eneste som er i nærheten av dere når det gjelder kombinasjonen pris og rekkevidde er Mini, men de har 50 ekstra hester, og Mini er tross alt et merke med en helt annen standing enn dere – i alle fall i Norge.
Så beklager, men av de tusenvis dere hevder å ha på venteliste tror jeg flesteparten forsvinner når detaljene blir kjent. Jeg får for deres skyld håpe min pessimisme blir gjort til skamme.
Etter at tabellen nedenfor ble laget har Volkswagen kunngjort prisen på sin oppgradert e-Up med rekkevidde på 260 km (WLTP) som er en bil i omtrent samme format. Den skal koste fra kr 179.000. Der burde dere også lagt prisen på Honda e.
Her kan dere se noen av konkurrentene dere skal bryne dere på i det norske markedet:
Merke | Modell | Batteri kWt | Rekkevidde km | Pris | HK |
Honda | e | 35,5 | 220 | 253 300 | 136 |
Honda | e Advanced | 35,5 | 220 | 282 000 | 153 |
Volkswagen | e-Golf | 35,8 | 229 | 280 500 | 136 |
Volkswagen | e-Up | 32,3 | 260 | 179 900 | 82 |
Mini | Cooper SE | 32,6 | 270 | 259 900 | 184 |
BMW | i3 | 42,2 | 310 | 309 000 | 170 |
Hyundai | Ioniq | 38,3 | 311 | 282 900 | 136 |
Peugeot | e-208 | 50,0 | 340 | 249 580 | 136 |
Opel | Corsa e | 50,0 | 340 | 249 900 | 136 |
Renault | Zoe | 52,0 | 390 | 240 000 | 135 |
Tesla | Model 3 | 65,0 | 415 | 377 020 | 306 |
Hyundai | Kona | 64,0 | 449 | 325 000 | 204 |
Kia | e-Soul | 64,0 | 452 | 365 900 | 204 |