-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Lys er den nye krom
Vi har jo sett det komme – lys som et element i bildesign. Noen av bilene på IAA tok det lenger enn ventet. Men kanskje ikke langt nok allikevel.
Hvor lenge er det siden Porsche tok den helt ut og la en ubrutt rød stripe over hele hekken?
Toppen av dristig?
Ekstern lysdesign har vært ganske tilbakeholdende ganske lenge.
Hvor lang tid tok det før demningen brast?
Nå begynner opplyst logo i fronten å bli main-stream.
Det var på tide.
Det er ikke SÅ lenge siden du måtte betale ekstra for å få stjerna til å lyse i fronten av de store lastebilene fra Mercedes-Benz.
Snart kommer du til å få slikt på din neste bruksbil, enten du vil det eller ei. Den gamle VW-logoen lyste på en Amarok (men den nye lyste IKKE på den nye ID3).
Det er jo blitt så enkelt å leke seg med lys. Tidligere måtte du ha pærer og ledninger og reflektorer, sikringer også. Nå kan du legge lys i en stripe langs bilen like lett som du legger på en tape.
Det er selvfølgelig litt vanskeligere å bygge disse kompliserte 3D front- og baklysene, med den spesielle krystallkrone-effekten, men alle kan gjøre det hvis de vil – og dem er det mange av.
Innvendig har det også skjedd en del siden vi fikk de første mood-lys mulighetene hvor du kunne velge mellom 80-talls Hamburg-nattklubb stemning eller iskald italiensk jernbanerestaurant.
Særlig den elektriske S-klassen boltrer seg med innvendige effekter. Diskrete seteprofiler i nattemørket, for eksempel.
Hva poenget er, er vanskelig å se. Alle trenger vel en utvendig signatur, men det får da være grenser. Fargerike, pompøse visittkort har da for lengst forsvunnet?
Og lys-design innendørs gir mening hvis vi snakker en teater-scene eller en stor stue, men inne i en bil som det (fremdeles) er meningen man skal kjøre.
Jeg skjønner Custom-folket som bruker lys som dekorasjoner. Men deres biler er jo stort sett til utstilling eller parader – de vi så i Frankfurt var for en stor grad ment for landeveien.
Og egentlig har vel ikke designerne i Frankfurt tatt den langt nok ut. Hva med hjulene for eksempel? De burde hatt lys, eller være lyssatt på en eller annen måte. For ikke å snakke om en tilsynelatende selvlysende caliper langt der inne.
Selv elektriske kickscootere har dekorasjonsbelysning under gulvet, slik at de drar en lys-sky bortover asfalten. Og det er minst 20 år siden nummerskiltene på Le Mans racerne fikk en tilsynelatende selvlysende flate slik at nummert fikk bedre kontrast om natta.
Hvorfor ikke hele karosseriet selvlysende? Med farge etter stemningen.
Det er med andre ord mye å se frem til. Men i mellomtiden kan du jo ta del i noe av lykteprakten fra IAA.
Det er vel ikke tvil om at krom har sett sine beste dager?
Men så dukker selvfølgelig spørsmålet opp: hvor mye har tekniske bestemmelser og reguleringer å si for denne utviklingen. Selv dynamiske retningslys var jo problematisk i lang tid.
Noen av disse rullende lysorglene er vel ikke helt på stell?