Wiesmann Project Gecko
Foto: Wiesmann
Wiesmann Project Gecko
Foto: Wiesmann
Wiesmann Project Gecko
Foto: Wiesmann
Wiesmann Project Gecko
Foto: Wiesmann
Wiesmann Project Gecko
Foto: Wiesmann
Wiesmann Project Gecko
Foto: Wiesmann
Wiesmann Coupé
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Wiesmann Coupé
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Wiesmann Coupé
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Wiesmann Coupé
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Wiesmann Coupé
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Wiesmann Coupé
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Wiesmann Coupé
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Wiesmann Coupé
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Wiesmann Coupé
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Wiesmann Coupé
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Wiesmann Coupé
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Wiesmann Coupé
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Wiesmann Coupé
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Wiesmann Coupé
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Wiesmann Coupé
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©

Nytt liv i Wiesmann

De la ned produksjonen i 2014, men her er bilder som avslører at den tyske sportsbilprodusenten snart kan være oppe og gå igjen.

Publisert Sist oppdatert

Wiesmann har sendt oss noen teasere om en ny modell som de har omtalt som Project Gecko, oppkalt etter maskotten i logoen deres. De har kun vist bilder av enkelte detaljer, samt en bil skjult under en presenning.

Bilen på bildene ble fanget opp på en biltransporter nær Nürburgring – noe som antyder at de hadde banetesting på gang.

Bildene avslører at Wiesmann følger i samme designspor som med forgjengeren MF5 med et langt panser og et tak som buer sterkt nedover til hekken – inspirert av klassikere som for eksempel Jaguar XK140.

Likevel er det tydelige forskjeller de to imellom – nykommeren har blant annet større luftinntak i front, og større avstand mellom de to eksosrørene i hekken.

Project Gecko omtales som en moderne tolkning av bilen som ble presentert for mer enn et tiår siden, og siden de har benyttet MF4 og MF5 tidligere er det kanskje naturlig at nykommeren får betegnelse MF6?

I en pressemelding fremhever Wiesmann at den nye modellen er utviklet i samarbeid mellom eier og toppsjef, Roheen Barry og hans bror, Sahir. På samme måte som brødrene Martin og Friedhelm Wiesmann sto bak originalen i 1988.

(artikkelen fortsetter)

Under den kommende modellen legges en ny plattform som skal danne grunnlag for spissede ytelser takket være lavere vekt. Vektfordelingen mellom akslene skal være 50:50, den ideelle oppskriften for bakhjulsdrevne biler, slik BMW forkynner ved enhver anledning.

Og nettopp BMW er en nær samarbeidspartner av Wiesmann – de leverer nemlig motoren, slik de også har gjort til tidligere modeller. Her blir det BMW M’s 4,4 liter twin turbo V8, en motor som er i stand til å levere over 600 hestekrefter.

Wiesmann var operative fra tidlig 90-tall til 2014 da de ble tvunget til å stoppe på grunn av økonomiske problemer. Britiske investorer kjøpte selskapet året etter, og Project Gecko er det første under nye eiere.

En viktig oppgave for de nye eierne blir å få bilene ut i flere markeder enn hva tilfellet var for forgjengerne – noe de blant annet skal oppnå ved å tilby biler med høyreratt.

Powered by Labrador CMS