Mercedes-Benz GLC 300 e 4MATIC
Mercedes-Benz GLC 300 e 4MATIC
Mercedes-Benz GLC 300 e 4MATIC
Mercedes-Benz GLC 300 e 4MATIC
Mercedes-Benz GLC 300 e 4MATIC
Mercedes-Benz GLC 300 e 4MATIC
Mercedes-Benz GLC 300 e 4MATIC
Mercedes-Benz GLC 300 e 4MATIC
Mercedes-Benz GLC 300 e 4MATIC
Mercedes-Benz GLC 300 e 4MATIC

Comeback for ladbar GLC

Den har vært sterkt savnet i den norske Mercedes-organisasjonen, men nå er snart den ladbare utgaven av GLC tilbake – i to karosserifasonger.

Publisert Sist oppdatert

Snart er Mercedes-Benz GLC tilbake som ladbar hybrid med en startpris på 570.000 kroner. Dette gjør GLC 300 e 4MATIC til den rimeligste utgaven av modellen som i 2017 og 2018 var Mercedes’ norske bestselger.

Med plug-in versjonen ute av sortimentet har salget stupt i år, så det er gode nyheter for Mercedes at den kommer tilbake i februar 2020.

– Ladbare GLC var lenge vår mest solgte modell i Norge. Derfor er det ekstra gledelig å kunne starte salget av den oppgraderte varianten. Etter en utfordrende periode har vi nå ladbare alternativer i alle segmenter, og er på vei tilbake der vi hører hjemme. Neste år skal EQC, GLC 300 e 4MATIC og over 20 andre plug-in hybrider sørge for det, sier Kjetil Myhre, direktør for Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen.

De nye EQ power-modellene fra Mercedes-Benz har de samme oppgraderingene som sine søsken med bensin- og dieselmotorer. Det betyr ny grill, ny lyssignatur og mulighet for en heldigital cockpit med MBUX.

Med priser fra 570.000 kr ender GLC 300 e 4MATIC opp som innstegsmodell i Norge. Effektnivået tilsier noe helt annet og det reflekteres også i listen over standardutstyr.

Blant utstyr som er inkludert i startprisen er automatisk nødbrems, MBUX med stemmestyring, multifunksjonsratt i skinn, LED High Performance-lys, 9-trinns automatgir, ryggekamera, elektrisk bakluke, cruise-kontroll, Keyless start og forvarming og kjøling av kupeen.

Økt batterikapasitet
GLC 300 e 4MATIC har en helt ny batteripakke sammenlignet med forgjengeren. Kapasiteten er økt fra 8,7 til 13,5 KWt, uten å ta opp mer plass. Dette er mulig grunnet ny cellekjemi.

En elektrisk rekkevidde på 43 kilometer etter WLTP-syklusen er imidlertid skuffende i dagens marked, selv om det er betydelig økning fra hva forgjengeren vartet opp med.

Siden GLC er designet for plassbesparende integrasjon av batteripakken er resultatet et helt flatt gulv i bagasjerommet.

Men batteripakken «stjeler» rundt 155 liter av bagasjerommet slik at SUV-utgaven har en kapasitet på 395 liter (VDA), mens Coupé-utgaven byr på 350 liter etter VDA-standarden. Med setene lagt ned er volumene på henholdsvis 1445 og 1250 liter.

Permanent firehjulsdrift
Den elektriske motoren er integrert mellom forbrenningsmotoren og girkassen. På den måten sikres permanent firehjulsdrift uavhengig av batterinivå.

Sammen med bensinmotoren sørger elmotoren for en systemeffekt på 320 hk og et dreiemoment på hele 700 Nm. Sprinten fra stillestående til 100 km/t går unna på 5,7 sekunder, men det er nok viktigere for kunden at ladbar GLC kan trekke henger på inntil to tonn.

De første bilene produseres rundt årsskifte og er forventet til Norge i februar.

Tekniske data

Tekst

GLC 300 e 4MATIC SUV

GLC 300 e 4MATIC Coupé

Motor

R4 Bensin

R4 Bensin

Volum (ccm)

1991

1991

Systemytelse (hk)

230

230

Systemmoment (Nm)

700

700

Total batterikapasitet (kWt)

13,5

13,5

Elektrisk rekkevidde (km)

37-43

37-42

Toppfart (km/t)

230

230

Toppfart, elektrisk (km/t)

Over 130

Over 130

Akselerasjon 0-100 km/t (s)

5,7

5,8

Blandet forbruk (l/mil)

0,23-0,30

0,23-0,30

Blandet CO2-utslipp (g/km)

52-68

52-67

Hengervekt (kg)

2000

2000

Pris eks. lev. omk.

kr 570.000

kr 620.000

Powered by Labrador CMS