-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Oppdatert Q7
Audi presenterer nå en oppdatert versjon av sin plug-in Q7. Jeg er ikke sikker på at den blir like populær som forgjengeren.
Modellen som har båret betegnelse Q7 e-tron quattro heter etter oppdateringen Q7 TFSI e quattro. Da skjønner du antagelig at den har fått bensinmotor i stedet for dieselmotor, og det vil trolig bety økt forbruk når du har tømt batteriene for strøm.
De som kjører korte daglige turer på rundt fem mil vil imidlertid få samme mulighet til det som tidligere – batteripakken har tilsvarende kapasitet som før, 17,3 kWt.
Mens det holdt til en elektrisk rekkevidde på 56 kilometer etter NEDC-standarden, er den redusert til 43 kilometer etter WLTP. Det tror jeg kanskje er konservativt oppgitt, med forgjengeren kom vi over fem mil på ren eldrift, vesentlig mer enn med konkurrentene.
Men konkurransen har hardnet til i det siste – både BMW X5 og Mercedes GLE har nylig vært gjennom generasjonsskifte og blitt kraftig oppdatert.
Nykommeren har en turbomatet V6 bensinmotor som alene yter 340 hestekrefter og har et dreiemoment på 450 Newtonmeter. I tillegg har den elmotor som bidrar med inntil 94 kW (128 hk) og 350 Newtonmeter integrert i girkassen.
Bilen skal leveres i to styrkegrader hvor toppmodellen Q7 60 TFSI e har systemeffekt på 456 hk og et maks dreiemoment på 700 Nm. Den skal gjøre 0-100 km/t på 5,7 sekunder og har en oppgitt toppfart på 240 km/t, 135 km/t på ren eldrift.
Nøyer du deg med litt mindre effekt velger du Q7 55 TFSI e som heller ikke er noen sinke med sine 381 hk og 600 Nm. Den trenger et par tideler mer på aksen, men toppfarten er den samme som 60-utgaven.
Den elektriske rekkevidden er også lik for begge, det samme gjelder bensinforbruk og CO2-utslipp, men den milde varianten er naturlig nok noe snillere på strømforbruket.
Prisforskjellen i Tyskland mellom de to er 15.000 euro, og den blir nok minst det samme hos oss. Bilen er bestillingsklar i Tyskland nå, så jeg regner med vi snart får vite prisene i Norge også.