Toyota RAV4 Plug-in Hybrid
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid

Nå kan du bestille RAV4 plug-in

Den ladbare hybridutgaven av Toyota RAV4 er nå klar for bestilling. Importøren tror RAV4 blir den mest populære hybridbilen i Norge i 2020, selv om nykommeren ikke er på plass før i andre halvår.

Publisert Sist oppdatert

Den første plug-in hybrid-elektriske versjonen av RAV4 bygger på mer enn 20 år med ledende hybridteknologi fra Toyota, og kommer ifølge produsenten med mer kraft, bedre drivstoffeffektivitet og mindre utslipp enn noen andre modeller i klassen.

– Vår nye RAV4 har vært en stor suksess i Norge og ble den mest solgte hybridbilen i landet i 2019. Med en ny Plug-in hybrid variant i utvalget har vi ambisjoner om å øke salget fra rundt 5000 enheter til over 6000 RAV4 i 2020, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.

Som Plug-in hybrid er RAV4 priset fra 461.800 kroner. Til sammenlignet får du en «selvladende» hybrid fra under 390.000 kroner med forhjulsdrift, og fra kr 433.600 med drift på alle fire.

Toyota Norge poengterer at det utstyrsmessig er forskjeller mellom dagens hybrid-modell og den kommende, ladbare varianten.

Eksempelvis får alle Plug-in modeller mulighet for strømuttak i bagasjerom, klimaanlegg som kan fjernstyres og forhåndsinnstilles, samt en forbedret multimedialøsning med støtte for Apple Carplay og Android Auto.

– I Norge er Plug-in hybrid gunstig avgiftsmessig. På tross av større kostnader i produksjonen knyttet til batteriet, er utstyrsjustert pris relativt lik dagens RAV4 hybrid takket være avgifts-fordelene, sier Olsen.

Les vår prøvekjøring av nye Toyota RAV4

Nye RAV4 Plug-in hybrid har maksimal effekt på 306 hk, og om du har dårlig tid akselerer den til 100 km/t på 6,2 sekunder. Ifølge Toyota er det raskere enn samtlige rivaler med konvensjonelle drivverk.

Og ikke minst viktig – den elektriske rekkevidden er oppgitt til hele 60 kilometer basert på WLTP-syklusen. Det burde dekke det daglige kjørebehovet for svært mange.

I tillegg er målet at bilen skal få klasseledende CO2-utslipp og drivstofføkonomi: Toyota har allerede oppgitt foreløpige data for WLTP-standard som indikerer et CO2-utslipp på under 30 g/km.

Jeg er litt spent på det Toyota foreløpig ikke har nevnt med et ord – bagasjerommet. På den ladbare utgaven av Prius er det som kjent meget upraktisk. Har de funnet en bedre løsning her?

– Bagasjerommet er ikke vesentlig mindre, men jeg har dessverre ikke noen tall på dette ennå, svarer informasjonssjef Espen Olsen på mitt spørsmål. Det høres jo lovende ut.

Nøkkelinformasjon:

  • RAV4 Plug-in hybrid har samme 2,5 liter bensinmotoren som Hybridmodellen med en samlet effekt på 225 kW / 306 hk
  • Elektrisk motor yter 134 kW (182 hk) foran og 40 kW (54 hk) bak
  • 0-100 km/t på 6,2 sek
  • Mer enn 60 km elektrisk rekkevidde
  • 1500 kg hengervekt
  • Alle Plug-in modeller har svartlakkerte hjulbuer og kanalskjørt

Nytt utstyr som ikke er tilgjengelig på dagens RAV4 hybrid:

  • Head Up Display (Executive Bitone)
  • 19" alufelger (Executive Bitone)
  • 230V 150W kontakt i bagasjerom på alle modeller (hjemmekontakt)
  • Klimaanlegg som kan fjernstyres (som Prius Plug-in)
  • 9" Multimediaskjerm fra Active grad og oppover
  • Android Auto og Apple CarPlay

Nye RAV4 Plug-in Hybrid introduseres i tredje kvartal 2020, men er allerede nå mulig å reservere eller forhåndsbestille.

RAV4 Plug-in hybrid prisliste

Utstyrsgrad

Veil. utsalgspris

Life

kr 461.800

Active

kr 478.200

Active Panorama

kr 491.500

Active Tech

kr 494.100

Active Tech Panorama&JBL

kr 516.500

Executive Bitone

kr 543.600

Executive Bitone Panorama

kr 556.900

Powered by Labrador CMS