-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Toyota GR Yaris
Toyota er mer kjent for praktiske og driftssikre biler enn for sportslige egenskaper. Men de overrasker innimellom. Som her.
Det var en overraskelse da de gjorde comeback i Rally-VM for noen år siden, og det er imponerende hva de har oppnådd gjennom sine tre sesonger – VM-tittel for konstruktører i 2018 og for førere, Ott Tänak, i 2019.
Nå kan du ta del i seiersrusen – under den pågående Tokyo Auto Salon debuterer nemlig Toyota sin GR Yaris – en rallybil for gatebruk.
Den skal selvsagt posisjoneres på øverste trinn i den nye Yaris-generasjonen som kommer til sommeren, men GR Yaris er en unik modell som er utviklet i samarbeid mellom Toyota Gazoo Racing og Tommi Mäkinens selskap som har ansvar for rallybilene.
Den skal fungere som homologerings-grunnlag for neste Yaris WRC-bil, men er også et ypperlig utgangspunkt for å bygge rallybiler til nasjonale løp.
Alle elementer i bilen er utviklet med fokus på ytelser: en helt ny plattform, nytt chassis, lettvekts karosseri, aerodynamikk samt et nytt system for firehjulsdrift med betegnelse GR-FOUR.
Med høy effekt og lav vekt har den viktige komponenter for å lykkes i konkurranser, og for å kunne fungere som en super-hot «pocket rocket» på veien.
Les også: Toyotas nye Supra – verd å vente på
Teamet til Tommi Mäkinen fokuserte på perfeksjon av aerodynamikk, vektdistribusjon og lav vekt – tre essensielle elementer for å oppnå best mulig ytelser og kjøreegenskaper.
Bilen har en unik design med tre dører, og taklinjen er 91 mm lavere enn på en vanlig Yaris. Motoren er trukket bakover mot bilens senter, og batteriet er plassert i bagasjerommet for best mulig vektbalanse.
Motoren er en nyutviklet 3-sylindret sak med turbo og et slagvolum på 1,6 liter. Den yter 261 hk og har et dreiemoment på 360 Nm. Ta med at bilen veier 1280 kg, så skjønner du at her er det friske fraspark med 4,9 kg bil per hestekraft.
Null til hundre på fem komma fem, toppfart på 230 km/t.
Det avanserte GR-FOUR systemet fordeler kreftene fra 0 til 100 prosent til hver aksel, normalt i forholdet 60:40 foran:bak. I Sport modus er forholdet 30:70, og i Track modus 50:50.
Med så mye avansert teknologi og eksotiske materialer i tillegg til kraftig motor tør jeg ikke tenke på hva en slik bil vil koste med norske avgifter. Men som imagebygger må den være midt i blinken når Toyotas skal appellere til en yngre kundegruppe.