Toyota GR Yaris
Toyota GR Yaris
Toyota GR Yaris
Toyota GR Yaris
Toyota GR Yaris
Toyota GR Yaris
Toyota GR Yaris
Toyota GR Yaris
Toyota GR Yaris
Toyota GR Yaris
Toyota GR Yaris
Toyota GR Yaris

Toyota GR Yaris

Toyota er mer kjent for praktiske og driftssikre biler enn for sportslige egenskaper. Men de overrasker innimellom. Som her.

Publisert Sist oppdatert

Det var en overraskelse da de gjorde comeback i Rally-VM for noen år siden, og det er imponerende hva de har oppnådd gjennom sine tre sesonger – VM-tittel for konstruktører i 2018 og for førere, Ott Tänak, i 2019.

Nå kan du ta del i seiersrusen – under den pågående Tokyo Auto Salon debuterer nemlig Toyota sin GR Yaris – en rallybil for gatebruk.

Den skal selvsagt posisjoneres på øverste trinn i den nye Yaris-generasjonen som kommer til sommeren, men GR Yaris er en unik modell som er utviklet i samarbeid mellom Toyota Gazoo Racing og Tommi Mäkinens selskap som har ansvar for rallybilene.

Den skal fungere som homologerings-grunnlag for neste Yaris WRC-bil, men er også et ypperlig utgangspunkt for å bygge rallybiler til nasjonale løp.

Alle elementer i bilen er utviklet med fokus på ytelser: en helt ny plattform, nytt chassis, lettvekts karosseri, aerodynamikk samt et nytt system for firehjulsdrift med betegnelse GR-FOUR.

Med høy effekt og lav vekt har den viktige komponenter for å lykkes i konkurranser, og for å kunne fungere som en super-hot «pocket rocket» på veien.

Les også: Toyotas nye Supra – verd å vente på

Teamet til Tommi Mäkinen fokuserte på perfeksjon av aerodynamikk, vektdistribusjon og lav vekt – tre essensielle elementer for å oppnå best mulig ytelser og kjøreegenskaper.

Bilen har en unik design med tre dører, og taklinjen er 91 mm lavere enn på en vanlig Yaris. Motoren er trukket bakover mot bilens senter, og batteriet er plassert i bagasjerommet for best mulig vektbalanse.

Motoren er en nyutviklet 3-sylindret sak med turbo og et slagvolum på 1,6 liter. Den yter 261 hk og har et dreiemoment på 360 Nm. Ta med at bilen veier 1280 kg, så skjønner du at her er det friske fraspark med 4,9 kg bil per hestekraft.

Null til hundre på fem komma fem, toppfart på 230 km/t.

Det avanserte GR-FOUR systemet fordeler kreftene fra 0 til 100 prosent til hver aksel, normalt i forholdet 60:40 foran:bak. I Sport modus er forholdet 30:70, og i Track modus 50:50.

Med så mye avansert teknologi og eksotiske materialer i tillegg til kraftig motor tør jeg ikke tenke på hva en slik bil vil koste med norske avgifter. Men som imagebygger må den være midt i blinken når Toyotas skal appellere til en yngre kundegruppe.

Powered by Labrador CMS