-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Oppfrisket Smart
Etter tre år på markedet får dagens generasjon av Smart-modellene et ansiktsløft. Og nå følger resten av verden i Norges fotefar.
Ved generasjonsskiftet for tre år siden bestemte Smart-importør Bertel O. Steen seg for kun å satse på elbiler. Det førte ifølge OFV til et oppsving i salget i 2018 med 242 registreringer, men ramlet til 112 biler i 2019.
En kuriositet er at en vesentlig andel av Smartene som selges i vinterlandet Norge er cabrioleter – det ble registrert hele 80 slike i 2018 og 29 i fjor.
Når Smart nå lanserer en midtlivs oppgradering på modellene sine gjør de det samme som Norge besluttet for tre år siden – nemlig kun å satse på biler med elmotor. Fortsatt i tre karosseriformer, Smart ForTwo, Smart ForTwo Cabrio og Smart ForFour.
Nå har Smart hatt elbiler siden 2007 – de første årene leid ut via meget begrensede kanaler. Mitt første møte med den sjarmerende elbilen skjedde i New York i 2010. Det var vel først etter siste generasjonsskifte den ble masseprodusert.
Ifølge Smart så er de først i verden med å gå fra å være fossilbilprodusent til å bli en ren elbil-produsent. Men de blir neppe den siste.
Av eksteriøre endringer på de nye modellene er redesignet grill og full LED-belysning. Interiøret får nye oppbevaringsmuligheter og nytt infotainment-system med enkel integrasjon av smarttelefon.
Med appen Smart EQ har du full oversikt over bilens status med hensyn til batterier, lading, ruteplanlegging, parkeringsoversikt. Du kan enkelt låne den bort til familie og venner, og du finner lett tilbake til hvor du har parkert.
Smart gjør det enkelt å kjøpe bil ved å tilby tre utstyrsnivåer – Passion, Pulse og Prime. I tillegg kan man velge en av tre tilleggspakker – Advanced, Premium eller Exclusive. Siste valgmulighet er farge – stort enklere kan det ikke gjøres.
Og så bestemmer du deg selvsagt for karosseri – toseters coupé eller cabriolet, alternativt lukket fireseter.
Smart er typiske bybiler med begrenset rekkevidde – cirka 135 kilometer etter WLTP-syklusen. Motoren har maks effekt på 82 hk og et dreiemoment på 160 Nm, den akselerer til 60 km/t på 4,8 sekunder og har en toppfart på 130 km/t.