Volkswagen Golf R
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Volkswagen Golf R
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Volkswagen Golf R
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Volkswagen Golf R
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Volkswagen Golf R
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Volkswagen Golf R
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Volkswagen Golf R
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Volkswagen Golf R
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Volkswagen Golf R
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Volkswagen Golf R
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Volkswagen Golf R
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Volkswagen Golf R
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Volkswagen Golf R
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©

Ingen stor overraskelse

Våre fotografer kom nylig over en umaskert versjon av Volkswagens kommende toppmodell i Golf-serien.

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke alle som ønsker å vise for naboen at de kjører muskelbil, og da er dette blant de bedre alternativene på markedet. Ved første øyekast ser den ut som en hvilken som helst Golf, men ta en nærmere titt så oppdager du detaljene som skiller den ut fra den grå massen.

Denne prototypen som testes i Lappland er umaskert, så detaljene er lette å oppdage for den som har blikk for slikt.

Det starter i fronten med en markant støtfanger med store luftinntak - elementer som gjør at bilen fremstår som enda mer senket enn den faktisk er. Volkswagen har beholdt nok fjæringsvei til å oppnå langturkomfort.

Store felger og lavprofil dekk samt bremser med store skiver og blå calipere understøtter inntrykket.

Hekken preges av en massiv diffuser nederst, integrert i denne sitter to par doble, ovale eksosrør med anstendig diameter. Større takspoiler og sideskjørt er selvsagt også en del av oppskriften.

Nå ser vi ikke interiøret på disse bildene, men der finner du det heldigitale dashbordet som er standard i Golf 8, samt sportsratt og -pedaler, seter med solid sidestøtte samt rikelig med Alcantara og dekorelementer i karbonfiber og aluminium.

Med hensyn til drivlinje så vil neste Golf R som dagens modell benytte en firesylindret toliters turbomotor. Nå skremt opp til over 330 hestekrefter og et dreiemoment som sikkert overskrider forgjengerens 400 Newtonmeter.

Kreftene sendes til underlaget gjennom en DSG girgasse og 4Motion firehjulsdrift.

Nykommeren kommer garantert til å bli kjappere enn forgjengeren som med Performance-pakke gjør null til hundre på 4,6 sekunder og har en toppfart på 270 km/t.

Golf GTI og GTD samt nye spennende hybridmodeller skal vises i løpet av første halvår, noe som trolig medfører at R-utgaven må vente til høsten. Og da blir det spennende å se om den også kommer som stasjonsvogn, et morsomt alternativ for familier med dårlig tid.

Powered by Labrador CMS