Cupra Leon
Cupra Leon
Cupra Leon
Cupra Leon
Cupra Leon
Cupra Leon
Cupra Leon
Cupra Leon
Cupra Leon
Cupra Leon
Cupra Leon
Cupra Leon
Cupra Leon
Cupra Leon
Cupra Leon
Cupra Leon
Cupra Leon
Cupra Leon

Her er nye Cupra Leon

Når Leon Cupra blir Cupra Leon blir den en spydspiss for Seats morobilmerke. Du får den i to karosseriformer og med ulike drivlinjer, en av dem elektrifisert for å gi mest mulig kjøreglede.

Publisert Sist oppdatert

Ifølge Cupra-sjefen, Wayne Griffiths, er det solgt nesten 44.000 Leon Cupra av forrige generasjon. Men når etternavnet nå blir fornavn, eller omvendt, er forventningene enda større.

Den nye modellen følger hakk i hæl på nye Seat Leon som i sin tur ikke ligger langt bak fetteren fra WolfsburgGolf 8.

Som den mer kommersielt tilgjengelige Seat-modellen skal også Cupra Leon leveres i to karosseriformer, som 5-dørs kombi og som Sportstourer stasjonsvogn. Cupra lover topp ytelser i kombinasjon med komfort og praktiske egenskaper.

Utstyrsnivået er høyt og sportslig og inkluderer blant annet full LED-belysning med aktive retningslys, sportsseter og -chassis (senket 25 mm), nøkkelfri adkomst og ambient belysning.

Legg til lekre detaljer i eksteriør og interiør, høy grad av tilkoblingsmuligheter, digitalt grensesnitt og de mest avanserte assistansesystemer og du får ifølge Cupra en bil som er blant de mest attraktive i den sportslige delen av C-segmentet.

Motorene har effekter som starter på 245 hestekrefter og ender på 310. Du kan velge mellom tradisjonelle bensinmotorer og ladbare hybrider. Sistnevnte er nytt for så vel Cupra som moderfirma Seat og kan bli meget attraktiv i Norge.

Plug-in hybriden kombinerer en 1,4-liters TSI turbomotor på 150 hestekrefter og et dreiemoment på 250 Newtonmeter med en elmotor på 85 kW (115 hk) til en samlet effekt på 245 hk / 400 Nm.

En batteripakke på 13 kWt gir 60 kilometer elektrisk rekkevidde (WLTP) og et teoretisk CO2-utslipp på under 50 g/km.

Men det fins markeder som ikke gir like store subsidier til plug-in hybrider som Norge, så Cupra tilbys også med en 2,0-liters bensinmotor. Velg mellom 245 hk / 370 Nm og 300 hk / 400 Nm.

Motorene leveres i kombinasjon med forhjulsdrift, som 5-dørs og stasjonsvogn, med elektronisk differensialbrems for å få kreftene mest mulig effektivt ned i asfalten.

Men det fins ytterligere et alternativ for dem som ønsker det råeste – Sportstourer kan leveres med 310 hk / 400 Nm i og firehjulsdrift. Denne løsningen tar deg til hundre på under fem sekunder og til en elektronisk begrenset toppfart på 250 km/t.

Alle motorer leveres i kombinasjon med DSG girkasse med shift-by-wire teknologi. Automatikken kan selvsagt overstyres via hendler på rattet.

Her får man sportslige egenskaper i praktisk innpakning, det blir interessant å se hvordan Cupra-modellene kommer ut sammenlignet med helt nye Skoda Octavia RS som kommer i nye utgaver i løpet av noen måneder.

Ford Focus ST er en annen konkurrent som tilbys som både kombi og stasjonsvogn. Har jeg glemt noen som leveres i begge karosseriformer?

Powered by Labrador CMS