Czinger 21C
Czinger 21C
Czinger 21C
Czinger 21C
Czinger 21C
Czinger 21C
Czinger 21C
Czinger 21C
Czinger 21C
Czinger 21C
Czinger 21C
Czinger 21C
Czinger 21C
Czinger 21C
Czinger 21C
Czinger 21C
Czinger 21C
Czinger 21C
Czinger 21C
Czinger 21C
Czinger 21C
Czinger 21C

Amerikansk hyperbil til Genève

Så deilig å kunne slå fast at en av Genève-debutantene med skikkelig flærr går på bensin og ikke strøm. V-åtter og bare bitte små batterier.

Publisert Sist oppdatert

Det har vært mange av disse elektriske såpestykkene med utrolige prestasjoner i Genève de siste årene.

Da er den flunkende nye Czinger fra California en herlig påminnelse at noen fremdeles syns det er moro med gammeldagse verdier som, for eksempel, lav vekt og mengder av hester.

Det er mye i denne bilen som fortjener nærmere studier, og det skal den jommen få. De lover Caber kaffe brygget på Rancilio-maskiner på standen, samtidig som de har teamet opp med Vitra som skal vise sitt California-utvalg der – det blir sikkert en og annen Eames stol.

Ting sier meg at jeg kommer til å bruke litt tid der.

Også til å høre om bilen.

Når de i forhåndsomtalen for eksempel snakker om revolusjonerende konstruksjonsprosess som inneholder additive prosesser, høres det for meg ut som 3D-printing, og da er vi kommet et stykke.

Når de snakker om vekt på 1150 kg er det opplagt at de har gjort ting andre ikke gjør – for det virker som om vi snakker gateklar bil, og ikke en track spesial.

Aerodynamikken blir også verdt å snakke om. Her har vi et marktrykk på 250 kg ved 250 km/t, men det øker til 790 kg dersom du bygger bilen din i trackmodus.

Og selve ideen med å samle alle variable verdier i midten høres også ut som sunn fornuft når vi snakker ekstrem bil. Her dreier seg altså om tandem – uansett hvor gode venner dere er, så ender passasjeren bak deg.

(artikkelen fortsetter)

Så er det motoren da. Der er også informasjonene spinkle foreløpig. Men det er snakk om en egenutviklet V8-motor på 2,88 liter som ved hjelp av to turboer yter 1250 hk ved 10.500 o/min.

Den drar bakhjulene gjennom en 7-trinns transaksel. Hele drivlinjen er også utviklet av Kevin Czinger – som jeg aldri har hørt om før.

Han gjengir noen ytelses-data også i forhåndsmeldingen sin. 432 km/t, for eksempel, eller null til 300 på 15. Hvis du nøyer deg med null til hundre får du den på under to!

Litt hjelp til den slags får han riktignok via to el-motorer foran. Jeg sa kanskje ikke det, for det er litt hybrid i dette her, men han forteller ikke hvor mange ekstra hester det da er snakk om. Det virker nesten som de er der for å drive litt nødvendig stabiliseringsinnsats ved rask kjøring.

Det legges mer vekt på torque vectoring-effekten enn det ekstra skyvet.

Man kan selvfølgelig trekke på skuldrene av enda en tulling som skal bygge noe som går fortere enn all sunn fornuft, og som dessuten er fullstendig overflødig og unødvendig.

Fortjener ikke kloden andre prioriteringer?

Men jeg syns det er herlig at noen fremdeles strekker seg etter no’ og jeg ser ikke bort fra at Czinger faktisk kan tilføre noe nytt. Også når det gjelder produksjonsteknikk og materialbruk.

Powered by Labrador CMS