-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Nok en elbil fra Hyundai
De er allerede godt representert med to volumselgere i Norge, men Hyundai har flere elbiler under utvikling.
Det er mulig jeg tar feil, men mitt inntrykk er at Hyundai / Kia er mye raskere enn resten av bilbransjen til å reagere på taktomskifter. Og så har de godt breddesyn siden de ser både mot Japan og mot Europa (og USA).
Begge merkene har flere hybridmodeller i programmet, både med og uten stikkontakt, og de har et godt utvalg av elbiler.
Riktig nok slet den norske Kia-importøren med å skaffe biler nok i fjor, men nå hevder de problemet skal være løst. En viktig årsak til dette er nok de strenge CO2-kvotene fra årsskiftet, og at salg i Norge teller med i disse.
Hvis vi ser på registreringsstatistikken for elbiler i 2019 er Hyundai nummer fire etter Tesla, Volkswagen og Nissan mens Kia er nummer ni. Hyundai-salget fordelte seg ganske jevnt på Kona (53 %) og Ioniq.
På bilutstillingen i Frankfurt sist høst viste Hyundai et elbil-konsept med betegnelse 45 Concept – denne historien bør du lese – og nå har våre fotografer i Nord-Sverige avbildet en sterkt kamuflert prototyp som viser at produksjonsmodellen vil ligge tett opp til konseptet.
Bakgrunnen for 45-tallet var at avdukingen fant sted 45 år etter et annet konsept ble vist på bilutstillingen i Torino – nemlig den Giugiaro-designede Pony Coupé som gikk i produksjon et år senere og ble en meget viktig modell for et ekspansivt bilkonsern.
Nå har jo Hyundai benyttet mer navn enn nummer i sine betegnelser de siste årene, så kanskje de vekker Pony-betegnelsen til live igjen? Eller kommer opp med noe helt nytt.
Den kommende modellen debuterer på en nyutviklet plattform som er designet for rene elbiler – tilsvarende løsningen Volkswagen har gjort med sin MEB-arkitektur. Søstermerkene Kia og Genesis vil utvikle egne modeller basert på samme plattform.
Foreløpig har vi ingen detaljer, men med en dedikert plattform bør det bli enklere å tilpasse batteripakker og kanskje tilby en eller to elmotorer slik at man kan variere mellom drift på to og fire hjul.