BMW Concept i4

BMW Concept i4

BMW Concept i4

BMW Concept i4

BMW Concept i4

BMW Concept i4

BMW Concept i4

BMW Concept i4

BMW Concept i4

BMW Concept i4

BMW Concept i4

BMW Concept i4

BMW Concept i4

BMW Concept i4

BMW Concept i4

BMW Concept i4

BMW Concept i4

BMW Concept i4

BMW Concept i4

BMW Concept i4

BMW Concept i4

BMW Concept i4 designskisser

BMW Concept i4 designskisser

BMW Concept i4 designskisser

BMW Concept i4 designskisser

BMW Concept i4 designskisser

BMW Concept i4 designskisser

BMW Concept i4 designskisser

Elektrisk kjøreglede fra BMW

Når BMW drar sløret av Concept i4 gir de oss en forsmak på hva vi har i vente når de skal presentere sin første elbil i mellomklassen i 2021.

Publisert Sist oppdatert

Med Concept i4 ønsker BMW å signalisere at elbiler også kan inneholde den samme premium kvaliteten og kjøregleden som merket er kjent for.

– Med BMW i4 elektrifiseres selve kjernen av BMW. Kjøreglade biler i mellomklasse-segmentet har gjennom flere tiår vært fundamentet som selskapet er bygget på. På mange måter blir BMW i4 summen av en perfekt BMW – som også er elektrisk, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Han legger til at serieproduksjonen av BMW i4 starter i 2021.

– Med konseptbilen BMW Concept i4 gis publikum et godt innblikk i hva som er i vente: En elegant Gran Coupe med fire dører, og et langt romsligere interiør enn hva bilens dynamiske proporsjoner antyder, fortsetter Tegneby.

Eksteriørdesignen preges av skarpe og glatte linjer, og en rekke aerodynamiske elementer maksimerer bilens elektriske rekkevidde. Den spesielle fargen, Frozen Light Copper, er den samme som benyttes på BMW Vision iNEXT, studiemodellen til den helelektriske SUV-en som også går i produksjon i 2021.

Mer oversiktlig
I Concept i4 har BMW hatt som mål å redusere antall fysiske knapper på dashbordet og midtkonsollen. Derfor er nesten alle betjeningsfunksjonene lagt til i BMW Curved Display-skjermen, som strekker seg hele veien fra førersiden over til passasjersiden.

Den tradisjonelle girspaken er byttet ut med en skyvebryter som skyves opp og ned. Elementer som iDrive Controller-hjulet i midtkonsollen og seteminneknapper i dørene er laget i en lekker krystallglass-finish, et element man kjenner igjen fra luksusmodellene til BMW.

BMW lover at en rekke designelementer fra både eksteriøret og interiøret til konseptbilen vil finne veien til både i4 og andre kommende elektriske modeller fra BMW.

Nytt operativsystem
BMW Curved Display gir en smakebit av neste generasjons operativsystem, som introduseres i nye BMW-modeller fra 2021. Her kan man blant annet veksle mellom tre modi for å utforske de forskjellige fasettene til ren elektrisk kjøreglede – Core, Sport og Efficient.

BMW har allerede i flere år tilbudt såkalt «gesture control» hvor definerte håndbevegelser kan styre ulike funksjoner i infotainment-systemet. Volum, radiokanal, mediespor, telefonanrop og annet kan endres med enkle håndbevegelser foran dashbordet.

Et kamera i cockpiten registrerer gestikuleringen og infotainment-systemet reagerer like raskt som om man skulle trykke på en fysisk knapp eller en pekeskjerm. I fremtidige modeller vil stadig nye funksjoner legges til for sømløs betjening.

God rekkevide
BMW i4 vil bygge på femte generasjon eDrive-teknologi fra BMW. Den elektriske motoren, ladeenheten og høyspenningsbatteriet er helt nyutviklet, og gjør det mulig for BMW Group å ta et nytt og viktig skritt fremover med de elektriske drivlinjene.

Motoren genererer en maksimal effekt på 390 kW/530 hk, noe som tilsvarer V8-bensinmotoren som sitter i en rekke BMW-modeller.

Batteripakken har en kapasitet på rundt 80 kWt og gir en elektrisk rekkevidde på opptil 600 km (WLTP). Sprinten fra 0-100 km/t vil gjøres unna på rundt 4 sekunder, mens toppfarten blir over 200 km/t.

Teknologi
Nyre-grillen i fronten på bilen, en kjent BMW-detalj, fremstår her i ny drakt. Mange vil nok syns den er vel dominerende, men vi må nok bare venne oss til den. For, som BMW sider, den lukkede grillen er koblingen mellom BMWs historie og nye elektriske fremtid.

Grillen har også fått ny funksjonalitet, siden den ikke lenger har som hovedoppgave å kjøle ned en tradisjonell forbrenningsmotor. Nå er den nemlig hjemmet til et «intelligenspanel» som inneholder flere sensorer.

BMW Concept i4 har ikke bare en karakteristisk design, den har også fått sitt eget karakteristiske og unike lydbilde, komponert av ingen ringere enn Hans Zimmer som er kjent for musikk til en rekke kjente filmer fra Blade Runner til Løvenes Konge.

Sammen med BMWs egen lyddesigner har han skapt BMW IconicSounds Electric, som skal gi de elektriske bilene fra BMW en personlighet gjennom ulike lydbilder.

På samlebånd fra 2021
Serieproduksjonen av BMW i4 vil starte i 2021 på BMWs fabrikk i München, side om side med modeller med vanlige forbrenningsmotorer og en rekke ladbare hybrider.

Selskapet investerer til sammen rundt 200 millioner euro i fabrikken i München for å begynne serieproduksjon av BMW i4.

BMW i4 er bare én av de kommende ladbare modellene som lanseres fra BMW Group de neste årene.

I 2023, to år tidligere enn opprinnelig planlagt, vil selskapet tilby 25 ladbare modeller. Frem mot 2025, forventes salget av BMW Groups ladbare modeller å øke i gjennomsnitt 30 prosent hvert år.

I 2021 vil BMW ha serieproduksjon av fire vidt forskjellige elbiler; BMW i3, BMW iX3, BMW i4 og BMW iNEXT. Mer informasjon og detaljer om de kommende modellene vil slippes frem mot de ulike lanseringene.

Powered by Labrador CMS