Citroën C4
Rendering: Jean Francois Hubert / SB-Medien
Citroën C4
Rendering: Jean Francois Hubert / SB-Medien
Citroën C4
Rendering: Jean Francois Hubert / SB-Medien
Citroën C5 SportCross
Rendering: Jean Francois Hubert / SB-Medien
Citroën C5 SportCross
Rendering: Jean Francois Hubert / SB-Medien
Citroën C5 SportCross
Rendering: Jean Francois Hubert / SB-Medien

Fra kult til elegant

Når Citroën utvikler en ny generasjon C4 tenker de annerledes enn de gjorde for noen år siden. Det kan nok lønne seg.

Publisert Sist oppdatert

Det er morsomt at noen tør å være litt ukonvensjonelle. Som Citroën var før i tiden. Og som de har blitt igjen de siste årene, etter å ha vært mainstream i noen år.

Men når man tar sjanser og erstatter en konvensjonell hatchback som C4, med noe så annerledes som C4 Cactus, ja da støter man selvsagt fra seg noen gamle tilhengere på veien mot å rekruttere nye fans.

Litt for mange kan det virke som, for Citroën har medgitt at Cactus ikke ble den suksess de hadde håpet på.

I Norge var den ifølge OFV i 2019 fjerde mest solgte Citroën etter nye C5 Aircross og kompakte C3, men foran C3 Aircross. Det sier ikke så mye om volum, for Citroën har en beskjeden 20. plass på rankingen.

Det ser ut til at Citroëns nye ansikt vinner venner selv om en del var skeptiske til den spesielle lykteløsningen i starten. De store airbumpene er nok mer problematiske, de slites og falmer, så da Cactus fikk en facelift ble de tonet ned og flyttet nedover. Da er vel den tiltenkte funksjonen borte?

Nå ser det ut som putene blir med videre, men i en ny og mer kompakt form – nærmest som rene designelementer når en ny generasjon C4 skal ta over hegemoniet.

Vår dyktige illustratør har laget rendering av en bil som ser riktig så tiltalende ut – om enn noe mer konvensjonell enn Cactus.

En fordel for Citroën er at de har mange i PSA-familien å dele plattform med, nye C4 skal bygges på CMP-plattformen som også ligger under Peugeot 2008, DS3 Crossback, Opel Corsa med flere.

Det innebærer at den vil komme som ren elbil i tillegg til å leveres med fossile drivlinjer, muligens også ladbare.

Så får vi håpe tiden jobber for Citroën så de får plass til en noe kraftigere batteripakke enn dagens modeller har – rundt 30 mil rekkevidde er snaut i dagens marked.

Designerne hos Citroën har relativt frie tøyler til å komme opp med nye ideer, og da er det naturlig å tenke i retning en sportslig SUV, som foreløpig omtales som C5 Sporty Cross.

En slik modell kan baseres på C5 Aircross og krever lite ekstra innsats før den kan settes i produksjon. Får vi se den på veien neste år?

Powered by Labrador CMS