-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
En ny stjerne fra Sri Lanka
Dette er den bilen som gjør at jeg er mest lei meg for ikke-Genève. Bilen ser bra ut, har spennende spesifikasjoner og en bakgrunn jeg gjerne skulle visst mer om. Dessuten er navnet genialt: Vega – hvorfor har ingen brukt det før?
Bare ta denne finta her:
Der de fleste utstillerne snudde da de hørte at bilutstillingen i Genève ble avlyst, fortsatte folkene fra Sri Lanka med å rigge standen sin, og da den tiden de hadde fått tildelt for presse-presentasjonen var ikke, kjørte de hele showet.
Og streamet det hele.
Grav alvorlig herre som presenterte prosjektet. Og to like grav alvorlige herrer som dro av lakenet.
(Jeg liker å tro at akkurat der hadde man tenkt seg to personer i stilig sari eller sarong – avhengig av hvilket kjønn de representerte – og ikke to herrer i mørk dress og åpen i halsen).
Jeg aner ikke noe om bakgrunnen for denne bilen, bortsett fra at jeg ser av hjemmesiden at de to toppfolkene er elektronikk- og AI-mennesker med utdanning og erfaring fra Storbritannia og USA.
Selskapet de driver er åpenbart også basert på avansert elektronikk, men også på energistyring – og jommen er det ikke en liten grad av design der inne på internettsiden deres også.
Det de har laget er en toseters sportsvogn med firehjulsdrift og to motorer – sannsynligvis en på hver aksel. Hele el-teknologien, inkl. væskekjøling, kontrollenheter og batteripakkene er gjort hos Vega Innovations i Maradana, rett utenfor Colombo City.
Karosseriet er bygget av karbonfiber og er elegant og diskret – ikke noen masete se-på-meg tendenser som den type nykommere ofte har. Ikke noen overdrevne seks- eller trekant-antydninger, ikke noen ekstreme luftinntak noe sted.
Elegant og like moderne som i overmorgen.
Men spesifikasjonene nærmer seg allikevel måpende-beundring-klassen, 804 hk, 760 Nm, og 300 kilometer rekkevidde med en 55 kWh batteripakke.
Hva mer?
Nei, det eneste de føyer til er nulltilhundre på 3,1 – og der et så herlig beskjedent nå som alle og hans bestemor skal være i nærheten av 2, at bare det gjør jo at jeg får vanvittig med interesse for denne nykommeren.
Som sagt, det var no’ dritt at jeg ikke fikk møtt dem. Men vi er i kontakt nå, og de antyder sterkt at dette er ikke siste gang de prøver seg. Selv om dyrt – det var virkelig noe det ble.
PS!
OOOOPSS … Jeg kom plutselig på en annen Vega – Chevrolets … du finner den nederst i galleriet.