Hispano Suiza Carmen Boulonge
Hispano Suiza Carmen Boulonge
Hispano Suiza Carmen Boulonge
Hispano Suiza Carmen Boulonge
Hispano Suiza Carmen Boulonge
Hispano Suiza Carmen Boulonge
Hispano Suiza Carmen Boulonge
Hispano Suiza Carmen Boulonge
Hispano Suiza Carmen Boulonge
Hispano Suiza Carmen Boulonge
Hispano Suiza Carmen Boulonge
Hispano Suiza Carmen Boulonge
Hispano Suiza Carmen Boulonge
Hispano Suiza Carmen Boulonge
Hispano Suiza Carmen Boulonge
Hispano Suiza Carmen Boulonge
Hispano Suiza Carmen Boulonge
Hispano Suiza Carmen Boulonge
Hispano Suiza Carmen Boulonge
Hispano Suiza Carmen Boulonge
Hispano Suiza Carmen Boulonge
Hispano Suiza Carmen Boulonge

Carmen fra Boulogne

I fjor var det en arving av Hispano Suiza-grunnleggeren som møtte opp i Genève med en ganske omfattende konseptutgave av luksusbilen. I år skulle han vært der med en litt mer sportslig versjon.

Publisert Sist oppdatert

Det er masse rot rundt Hispano-Suiza-navnet og eierskapet.

Men i fjor virket det som om ting hadde lagt seg, og det lot til at Barcelona-baserte Grup Peralda hadde tatt eierskapet og at Hispano Suiza Automobilmanufaktur AG i Østerrike, eid av ex-VW-designer Erwin Himmel, hadde gitt seg.

Men vi kan jo håpe diskusjonen blaffer opp igjen.

Det er mulig jeg var høflig i fjor, det var tross alt ganske hyggelige folk jeg møtte, men jeg er ikke sikker på at jeg var overbegeistret for designen. Derfor burde jeg ikke være det i år heller selv om – du store verden som det hjelper – de store dekslene over bakhjulene er fjernet.

Da ser det i hvert fall ikke ut som om den vil sette seg på rumpa hele tiden.

Men når en del av karosserispesialitetene, som de skikkelige hoftene, eller den slappe grillen, fremheves med bronselinjer, er jeg ikke sikker på om det hjelper så mye allikevel. Karbon på utsiden er vel ikke lenger så utrolig stilig det heller?

Årets bil er også bygd på en lettvekts karbon-monocoque, men det har skjedd en del trening nå slik at vekten har sunket fra 1690 til 1630 kg. Det er ikke bare platene over bakhjulene. “Optimert” opphengning har for eksempel kuttet 25 kg, og et karbonfibertak hjelper sikkert også.

Det er gjort ting med drivlinjen også: 94 hester mer, det vil si totalt 1099. De påstår at det betyr under 2 til 100, og mens toppfarten på fjorårets Carmen ble begrenset til 250 km/t, er det nå fritt frem til den stopper på 290.

Da får de 700 cellene i den T-formede batteripakken (til sammen 80 kWh) tømt seg fort.

Det jeg først og fremst ville spurt dem om i år var hvor mange av de 19 de sa de skulle bygge som allerede er solgt.

Svaret – vet jeg – ville vært at det kan de ikke si, men når de sa 19 mente de å ta med fem av denne nye modellen i totalen også. Og at denne skal koste €1,650,000.

Jeg ville helt sikkert også få vite at denne nyeste utgaven, som altså fremdeles heter Carmen, men dessuten Boulogne – Carmen Boulogne – skal minne oss meget mer på merkets sportslige bakgrunn enn på luksusbilene derfra.

Og at navnet er valgt ut fra det.

Det høres kanskje bunnsolid ut for en kinesisk produsent som ikke har antydninger av tradisjoner at bilen er navngitt etter merkets tidlige sportslige suksesser.

(Selv hadde jeg en stund følelsen av at den var oppkalt etter en av kvinnene som jobber fra fortauet i Boulogneskogen utenfor Paris – de har veldig ofte også svært store hofter).

Hvilke sportslige suksesser da? burde en ivrig tilhører spørre interessert om.

Og så ville han kanskje få høre at i 1910 deltok det tre Hissoer i både Coupe des Voiturettes Boulogne og i Catalan Cup løpene. De klarte en fjerdeplass i Catalan og en andreplass i Boulogne. Og det er vel omtrent alt dette merket har å vise til fra sportslivet.

Men altså nok til navne en bil etter triumfen.

Powered by Labrador CMS