-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Skoda slipper ungdommen løs
Her er det mye god tradisjon, men først og fremst den at det nå er syvende gang lærlinge-studentene på Skoda får lov til å bygge sin egen bil. I år en skikkelig Barchetta på Scala-basis.
Nå er kanskje ikke frislipp de siste syv årene nok til å kalle det en tradisjon.
Men en 90 år gammel lærlingeskole er vel gammel nok til å kunne kalles tradisjonsrik?
Skoda har alltid vært flinke til å ta vare på egne folk og har alltid hatt en enestående håndverkskultur som de ikke har tapt etter hvert som de har blitt et av verdens mest moderne produksjonsanlegg.
Det er nok å se på det arbeidet som gjøres på gamle biler på museet deres for å slå fast at her lever også gamle vognmaker-tradisjoner.
I år er det 20 elever fra Skoda akademiet som er valgt ut til å få være med på sommerens eventyr. Prosjektet ledes av Skodas designsjef, Oliver Stefani og starter med at man får gode ideer og begynner å skisse på dem.
Men det er andre mentorer som trer støttende til også. For prosjektet skal beregnes, det skal utarbeides detaljer og prosedyrer, og så skal arbeidet gjøres fra kapping til siste lakkstrøk.
For her skal jeg si det skal kappes. Utgangspunktet denne gangen blir den nye kompaktbilen Skoda Scala, som skal åpnes helt fra nakkestøttelignende profiler bakfra og frem til de to forsetene og senket og skrånet frontrute.
Ekte barchetta-oppskrift. Eller Spider kaller studentene det – selv om de enda ikke har satt noe navn på skapningen.
Hvordan presentasjonen skal skje i år er vel ikke helt klart ennå. Men frem til nå har de unge studentene jobbet på prosjektet etter den ruten som sier at bilen skal være klar til midten av juni.