Volvo elektrifiserer
Volvo elektrifiserer
Volvo elektrifiserer
Volvo elektrifiserer
Volvo elektrifiserer
Volvo elektrifiserer
Volvo elektrifiserer
Volvo elektrifiserer
Volvo elektrifiserer

Flere Volvoer med plugg

Volvo utvider satsingen på ladbare hybrider i Norge og lanserer et nytt motoralternativ på modellene V60 og XC60. Samtidig ruller Volvo nå ut et nytt begrep – Recharge.

Publisert Sist oppdatert

Det nye motoralternativet, som nå kommer på flere av Volvos ladbare hybrider, heter T6 og vil være tilgjengelig på bilene som er bygget på SPA-plattformen. Tidligere har Volvo tilbudt toppmodellen T8 på de ladbare hybridbilene i 60- og 90-serien i Norge, samt T5 på XC40.

– Volvo satser hardt på elektrifisering, og alle våre modeller er nå elektrifiserte. Med introduksjonen av T6-varianten i Norge utvider vi det ladbare hybridtilbudet med et motoralternativ som gir norske kunder en lavere innstegspris på en ny Volvo, sier Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.

T6 blir tilgjengelig i alle salgsversjoner og utstyrsnivåer av modellene V60 og XC60.

Nye modeller på vei
Bilene med T6-varianten har en toliters bensinmotor med fire sylindere i kombinasjon med forhjulsdrift samt en elektrisk motor som trekker bakhjulene. De to motorene yter henholdsvis 253 og 87 hestekrefter. Total systemeffekt er 340 hestekrefter med maks dreiemoment på 590Nm.

Til sammenligning tilbyr T8-varianten 390 hestekrefter og et totalt dreiemoment på 590Nm, fordelt på de to motorene, der bensinmotoren yter 303 hestekrefter og den elektriske motoren 87 hestekrefter. Begge variantene har en batterikapasitet på 11,6 kWh.

Bilene som kommer med motoralternativet T6 vil ha en innstegspris som ligger cirka 30.000-50.000 kroner under toppalternativet T8.

Startprisen for en Volvo V60 Recharge Plug-in hybrid T6 vil være kr 579.900 (ink. frakt og levering i Oslo.) Startprisen for en Volvo XC60 Recharge Plug-in hybrid T6 vil være 699.900.

V60 og XC60 Recharge Plug-in hybrid med T8-motorer koster til sammenligning henholdsvis kr 609.900 og kr 749.107.

Ladbare Recharge-biler
Volvo ruller nå ut den nye modellporteføljen som heter “Recharge” og som består av Volvos helelektriske biler og ladbare hybrider.

Dette vil si at alle ladbare biler fra Volvo vil hete «Recharge» etter fulgt av den respektive drivlinjebetegnelsen. Den ladbare hybrid-varianten av XC40 vil dermed hete «XC40 Recharge Plug-in Hybrid», mens den helelektriske vil hete «XC40 Recharge Pure Electric».

Under dette igjen kan kundene velge mellom ulike utstyrsnivåer, som Inscription og R-design.

– I 2025 skal halvparten av det globale bilsalget til Volvo være helelektrisk og resten hybrider. Det kommer flere spennende elbiler og hybrider fra Volvo de kommende årene, som vil passe det norske markedet godt, sier Trosby.

Siden bruksmønsteret for ladbare hybrider er omdiskutert har Volvo på eget iniitiativ analysert 13.450 norske ladbare hybrider for å se hvor mye de kjøres på ren elektrisitet.

Analysen viser ifølge importøren at bilene fungerer som rene elbiler på nesten halvparten av strekningen de kjører.

Elektrifiserer alle modeller
Volvo lanserte nylig at den nye 48-volts mild hybrid-drivlinjen blir tilgjengelig på alle Volvo-modeller fra modellårskiftet våren 2020.

Mild hybrid-alternativet ble først introdusert på XC90 og XC60 i fjor, men blir nå tilgjengelig på alle modeller, inkludert XC40 og Cross Country-versjonene av V90 og V60. Med det er alle Volvo-modeller nå elektrifiserte.

– Fremtiden til Volvo er elektrisk og med den satsingen Volvo nå ruller ut kommer vi til å ha en rekke modeller som vil være godt tilpasset det norske markedet fremover, enten man ønsker en helelektrisk bil, en ladbar hybrid eller om man fortsatt ønsker seg en bil som hovedsakelig drives av en forbrenningsmotor, men som er delelektrifisert og gir lavere forbruk og utslipp, sier Trosby.

Kun ladbare S-modeller
Volvo vil fremover kun selge S90 og S60 som ladbare hybrider i Norge. Salget av S60 og S90 i Norge har så langt vært opp mot 95 prosent ladbare hybrider og etterspørselen etter elektrifiserte biler er generelt stor i markedet generelt, og for Volvo spesielt.

– Volvo har vært størst på ladbare hybrider i Norge i flere år nå og nybilsalget vårt har de to siste årene bestått av 65 prosent ladbare hybrider. Med den Recharge-satsingen vi nå ruller ut vil vi ha mange gode alternativer for et marked som i økende grad etterspør elektrifiserte biler, konkluderer Trosby.

Powered by Labrador CMS