Audi A3 Sedan
Audi A3 Sedan
Audi A3 Sedan
Audi A3 Sedan
Audi A3 Sedan
Audi A3 Sedan
Audi A3 Sedan
Audi A3 Sedan
Audi A3 Sedan
Audi A3 Sedan
Audi A3 Sedan
Audi A3 Sedan
Audi A3 Sedan
Audi A3 Sedan
Audi A3 Sedan
Audi A3 Sedan
Audi A3 Sedan
Audi A3 Sedan
Audi A3 Sedan
Audi A3 Sedan
Audi A3 Sedan
Audi A3 Sedan
Audi A3 Sedan
Audi A3 Sedan
Audi A3 Sedan
Audi A3 Sedan
Audi A3 Sedan
Audi A3 Sedan
Audi A3 Sedan
Audi A3 Sedan
Audi A3 Sedan
Audi A3 Sedan
Audi A3 Sedan
Audi A3 Sedan

Audi A3 i alternativ form

Her er de første bildene av Audi A3 Sedan. Hvem sa at kompakte sedaner ikke kunne være elegante?

Publisert Sist oppdatert

I de fleste vesteuropeiske markeder er salget av kompakte sedaner meget begrenset, men på verdensbasis er situasjonen en helt annen. Ikke minst selges det et betydelig antall sedaner i verdens to største bilmarkeder, Kina og USA.

Vi har allerede hatt et første møte med Europa-modellen A3 Sportback som er på plass i Norge neste måned, men her følger de første bildene av A3 Sedan (som et konkurrerende merke kanskje kunne la seg friste til å betegne som en firedørs coupé).

Sammenlignet med forgjengeren er nye A3 Sedan 4 cm lengre (450 cm) mens akselavstanden forblir uendret. Bredden har økt med to centimeter (til 182) mens høyden er økt med én (til 143 cm).

Ifølge Audi har de ekstra centimeterne gitt mer plass over hodet og ekstra alburom. Bagasjerommet forblir uendret på 425 liter.

Sammenlignet med A3 Sportback er sedanen strukket med 15 cm. Takbuen kurver elegant bakover og ender i en diskret spoiler på koffertlokket. Om ønskelig utført i karbonfiber.

Interiøret er førerfokusert. Infotainment-panelet med en 10,1-tommers MMI berøringsskjerm skrår lett mot føreren. Som standard inneholder systemet tolking av håndskrift og talekontroll.

Det 10,25 tommer store instrumentpanelet bak rattet er digitalt i alle modeller, i sin mest avanserte utgave måler det 12,3 tommer og tre ulike displayformer.

I første omgang lanseres A3 Sedan med tre alternative drivlinjer. Du får den som 35 TSI med 1,5-liters turbo bensinmotor på 150 hester i kombinasjon med 6-trinns manuell eller 7-trinns S tronic dobbelclutch automatkasse.

Motoren er i kombinasjon med S tronic en 48-volt mild hybrid som også kan deaktivere sylindre når det ikke er behov for dem.

Foretrekker du diesel kal du velge 2.0 TDI med 150 hk og S tronic automatgirkasse.

Nye A3 Sedan er tunet til å være mer sportslig og presis enn forgjengeren, men ved hjelp av «drive select» som blant annet påvirker styring og gassrespons, tilpasser du bilen til dine preferanser med hensyn til sport og komfort.

Powered by Labrador CMS