-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Fikser du ladingen, CARL?
Aiways er blant de nye elbilprodusentene vi venter på. Men de tenker ikke bare biler
Nå har det Shanghai-baserte selskapet tatt ut flere patenter i Europa og Kina i forbindelse med CARL – en mobil hurtiglade-robot. Patentene omfatter den autonome roboten inkludert lademetoden.
Det er ikke lenge siden Volkswagen viste skisser på en tilsvarende løsning for bruk i parkeringshus.
Aiways oppgir at CARL er utviklet for ladefart på 30 og 60 kWt og at den kan hurtiglade biler med ulike standarder.
Nå kommer jo ladetiden an på batteriets kapasitet, men Aiways sier de kan hurtiglade et batteri til 80 prosent på under 50 minutter.
CARL kan brukes i hjem, samt på private eller offentlige parkeringsplasser. Når bilen er parkert kaller eieren opp CARL via en smartfon-app og drar. Når hun kommer tilbake etter en snau time er bilen klar for nye kilometer.
Roboten bruker GPS-data for å finne frem til bilen som skal lades, før den plugger seg til og starter ladingen.
Når ladeprosessen er fullført fortsetter CARL til neste kundebil, eller returnerer til basen for selv å bli ladet.
– I stedet for at førerne skal finne lader, skal laderne finne bilen, sier Alex Klose, visepresident for Aiways internasjonale operasjoner.
– Vi ønsker det skal være så enkelt og morsomt som mulig å eie en elbil, og CARL er et godt eksempel på hvordan elbiler kan lades i fremtiden.