Tushek TS 900 Apex

Tushek TS 900 Apex

Tushek TS 900 Apex

Tushek TS 900 Apex

Tushek TS 900 Apex

Tushek TS 900 Apex

Tushek TS 900 Apex

Tushek TS 900 Apex

Tushek TS 900 Apex

Tushek TS 900 Apex

Tushek TS 900 Apex

Tushek TS 900 Apex

Tushek TS 900 Apex

Tushek TS 900 Apex

Tushek TS 900 Apex

Tushek TS 900 Apex

Tushek TS 900 Apex

Tushek TS 900 Apex

Tushek TS 900 Apex

Tushek TS 900 Apex

Tushek TS 900 Apex

Tushek TS 900 Apex

Tushek TS 900 Apex

Tushek TS 900 Apex

Tushek TS 900 Apex

Tushek TS 900 Apex

Tushek TS 900 Apex

K1 Attack GTR

K1 Attack kitcar

Lang vei til egen superbil

En ny uke, en ny pluss-1000 hk superbil. Men denne er i hvert fall ikke helt fersk – den har 20 års historie bak seg.

Publisert

Vi har møtt biler fra Slovakia før. Og helt utrolig, vi har også møtt bestefaren til den vi skal vise dere her.

Vi var på bilutstilling i Bratislava for femten år siden, og snublet blant annet over en byggesettbil (trodde vi) som het K1 Attack.

Hva vi ikke sjekket opp da var hvem som sto bak. Han het, vet vi nå, Aljosa Tushek. Begynte å kjøre gokart i 1980, avanserte til voksne biler da han endelig fikk lappen og kjørte bl.a. Citroën i en nasjonal banecup før han begynte å bygge sitt eget.

K1 Attack het merket, som fremdeles finnes under andre krefter og som har jobbet med retur til markedet i ti år. Det de selger i dag ser faktisk ganske attraktiv ut.

Tushek selv begynte med en bil han kalte Rennovatio TS500 med elementer fra hans tidligere Attack. Med en pris som tilsvarte to Wiesmann ble den selvfølgelig helt umulig på markedet. Han jekket opp den med en TS600 som de også tok med til en Top Marques i Monaco, men om de solgte noen aner jeg ikke.

Siden 2015 har han i hvert fall bestemt seg for at han og teamet skal opp i den øverste delen av stratosfæren med en virkelig superbil.

Targa-tak denne gangen og mere drama i linjeføringen enn man skulle tro var nødvendig, selv med 667 hester pluss 644 elektriske hester til.

For selvfølgelig er dette også en hybrid, vi skriver da 2020!

Men det blir det jo litt imponerende med en vekt på så vidt over 1300 kg når vi legger på hele hybrid-pakka.

Forbrenningsmotoren er på 4163 ccm i V8 form, med Audi som opprinnelse. Men nå har den tørrsump og kompressortrykket er satt til 0,7 bar og den takker for omtanken med 677 hk ved 7.600 omdreininger og 690 Nm helt nede ved 1900 omdreininger.

Den kraften overføres via en Holinger 6-trinns racerkasse med rette tenner. 65 kg veier den.

De har åpenbart bygget sin egen elektriske drivlinje. Batteriene er ikke på mer enn 2 x 7,5 kWh, væskekjølte, som drar to motorer, en for hvert bakhjul med torque vectoring, og hver på 322 hk. Hele denne avdelingen skal visst veie 85 kg.

Det som imponerte meg litt, var at spesifikasjonslisten oppga målene på vindtunnelen de har brukt. En Cw på 0,36 imponerte derimot ikke veldig – la oss håpe stabilitet er på plass og at den ikke løfter for mye når det går fort.

BBS og Pirelli tar ansvaret for det som er nær veien, og med en akselavstand på 249 cm måler den 439 x 202 x 111 cm. Når du er ute i gata og skal krysse fartsdumper ligger du 11 cm over overflaten, men på bane er den senket til 8 cm.

Hadde vært gøy å følge med på hvordan det går med denne.

Powered by Labrador CMS